דילוג לתוכן העיקרי

שאלות כלליות..

שאלה

לרב ערוסי שלום רב. אודה לרב אם יציין דעתו של מארי כששונה מדעת כת"ר, ולאחר זאת אשאל כמה שאלות..
1. בעניין תרומת איברים, ראיתי את שיטת הרב ומארי זצ"ל והשאלה האם זה חל בתרומת דם או בתרומת כליה כשהאדם חי והחולה זקוק לכליה או במח עצם?
2. לגבי העניין של אי הורדת כיסוי ראש בבית כשיש בו תמונות רבנים, האם יש חשש כזה?
3. אודה לרב אם יסביר מנהגנו בעריכת החופה ( מי מברך את 7 הברכות? עיטוף בטלית ?)
4. לעניין הצעת נישואין, ידוע שאינו ראוי להביא טבעת אך מה לגבי מתנה אחרת "סמלית"?
5. מה דעת הרב בעניין השכרת דירות לערבים? מה דעת מארי זצ"ל? האם ישנו שוני לגבי מקום המועד להשתלטות ערבים לבין סתם מקום אחר?
6. בעניין יין נסך, מה הדין שהגיש לך את היין חילוני גמור / אדם ממוצא רוסי (שאין לו קשר לדת) ומה בעניין מזיגה במקרה כזה? ומה הדין בנ"ל ( וזה משמעותי יותר ) שאדם מסורתי מגיש או מוזג ( אולי אינו מקפיד כל כך אך ברור שלא מחלל שבת בפרהסיה או לכעיס )?
7. בעבודה מדי פעם מביאה המזכירה עוגות (פרווה או חלבי), היא איננה דתייה אלא מסורתית כזו.. אך יודעת שאנו דתיים ולכן אופה ביום חול ומפרידה בין בשרי וחלבי בתנור, לגבי הקמח - תמיד מנפה. האם גם מצד העלבה, אפשרי לאכול מזה? יש הבדל בין פרווה וחלבי?
תודה לרב על כל פועלו.

תשובה

1. אם אין בתרומה שום סיכון לתורם, מותר ומצווה יש בדבר, אבל אין כופין על כך.
2. השאלה לא ברורה. הרי לעולם יש צורך בכיסוי ראש, ובבית מותר בלי כיסוי ראש?
3. המארי כל השבע ברכות היה עטוף בטלית.
4. השאלה לא ברורה לי. אם הכוונה למתנות שנותנים במסיבות שידוכין, מותר לתת מתנות אבל אסור להתכוון לשם קידושין.
5. אם הוא מזיק לסביבתו אסור, כמו שאסור להשכיר לקרימינל, ואם הוא מתנהג כראוי, אבל מטרתו לרכוש עוד ועוד דירות או מגרשים מיהודים, מתוך מגמה לנשל את אדמות היהודים בארץ, כדי לסייע לייסד מדינה פלשיתנאית - אסור.
6. מי שאינו כן - מותר. רק מחלל שבת בפרהסיא או עובד ע"ז שמזג את היין - אסור.
7. בדיעבד - כן. לכתחילה - לא. עד שלא יתברר היטב מצבה האמתי של הכשרות.