דילוג לתוכן העיקרי

חיתוך בצל בסכין חלבית"בשרית או בישול בצל בסיר חלבי או בשרי

שאלה

הרב נתן שתי תשובות שלכאורה סותרות בעניין דין בצל שנחתך בסכין חלבית/ בשרית. אודה אם הרב יוכל לבאר את העניין. כן, אודה באם הרב יוכל לבאר מה דינו של בצל שבושל או טוגן בסיר בשרי האם מותר לאוכלו עם מאכל חלבי. האם שונה דין חיתוך בצל בסכין מדין בישולו או טיגונו.
בתודה מראש להלן שתי התשובות הלכות (התקבלה בתאריך;) שלום לרב יש לי מס' שאלות הלכתיות
1. אם חתכתי סלט ירקות בסכין בשרי (כולל בצל) האם נחשב הסלט בשרי אן בחזקת בשרי ז'א האם ניתן לאוכלו ביחד עם גבינה? אשמח אם הרב יענה עפ"י מנהג בלדי
2. מה דעת הרב על אישה שיש לה רישיון נהיגה ונוהגת האם צריכה היתר? או שעוד לא נפסק להלכה? למה אסור לאישה? הרי האוטובוס לרוב עמוס באנשים ( וכבר קרו המון פעמים (כמעט כל יום שאני נמצאת באוטובוס) שגברים במתכוון נתקלים בנשים אני אמנע מלתאר..)
3. האם מותר להוזיז מאוורר בשבת צד אחר? האם מותר ללחוץ על הכפתור שגורם לו להסתובב או לא?
4. משחת שיניים בשבת שמעתי שמותר בכל משחה גם אם לא נוזלית זה נכון?
5. יש תבלינים של חברות מסויימות ששמתי לב שכשהם בהכשר של 'בית יוסף' רשום שכשר ויש לברור" לבדוק לפני השימוש.. איך ניתן לבדוק לרוב זה תבלינים כמו זעתר, אבקת שום הכל זה אבקה טחון וכו' אי אפשר לברור כך ואם זה שמיר זה חתיכות אבל קשה לבדוק, האם יש חיוב? ומדוע בהכשרים אחרים לא כתוב שיש לברור?
תודה ושבת שלום! תשובת הרב
1. אם הסכין נקי לחלוטין, אפשר לאכול אותו סלט עם גבינה.
2. יש עדיין אוסרים, אבל לענ"ד ההיתר הולך ומתפשט. ועדיף שאישה תנהג במכוניתה הפרטית מלנסוע באוטובוס בקרב גברים, כמתואר בשאלתך.
3.
א. מותר להזיז את המאוורר ממקום למקום רק ייזהר שלא ינתק את המאוורר ע"י משיכת הכבל. וכן ע"י לחיצה בטעות על מתג ההפעלה. אשר להפסקת סיבובי המאוורר, אם המתג פועל רק פעולה מיכנית - מותר.
4. לשיטתנו - מותר בכל משחה.
5. אם כתוב שצריך לברור, יש לעשות כן. מקורות לתשובה תשובה מאת הרב רצון ערוסי תוך: כשרות » בשר וחלב פורסם בכ"ד באייר התשס"ט שלום לכבוד הרב,
1. האם יש צורך לאכול חלבי ובשרי על מפות נפרדות (או לאכול אחד מהם על משטח מפריד)?
2. האם מותר להשתמש לכתחילה בכלי בשרי"חלבי שאינו בן יומו לסוג השני, לאוכל חם?
3. כיצד ניתן להשתמש במיקרוגל לחלבי ובשרי?
4. קיבלנו מיקרוגל שחיממו בו בשרי וחלבי בזמנים נפרדים, אבל ללא כיסוי או הכשרה בין לבין, האם נצטרך להכשירו? אם כן, כיצד?
5. בטחינת בשר עם בצל, האם הסכין במעבד המזון נהפכת להיות בשרית בלבד או שאפשר לטחון שם חלבי קר?
6. בטחינת אוכל חלבי או בשרי קר, ללא מרכיבים חריפים, האם מעבד המזון הופך להיות חלבי או בשרי בלבד או שאפשר להשתמש לשניהם כשהכל קר וללא חריפות?
7. האם מותר לחתוך ירקות ובצל בסכין חלבית לשם ארוחה בשרית או להיפך?
8. האם מותר לחתוך בסכין חלבית בצל שיוכנס לתבשיל בשרי (או להיפך)? האם יש חילוק בין כלי שהוא בן יומו לכלי שאינו בן יומו?
9.
א. כיצד להשתמש בתנור אחד לחלבי ובשרי?
ב. באפיית מאכל פרווה מייד אחרי חלב או בשר, האם הוא נהיה "בחזקת חלבי" בשרי"? 10. האם צריך להכשיר את הגז שעליו עומדים הסירים? (כיוון שגולש עליו גם אוכל חלבי חם וגם בשרי חם ולפעמים זה נוגע בכלי האכילה) 11. האם מותר להשתמש בתבנית אלומניום לבשרי וחלבי אם שוטפים אותה ושמים ניייר אפיה בכל פעם? 12. מקצף שהשתמשו בו לדברים חלביים קרים, האם מותר לערבל בו קצף פרווה לארוחה בשרית? 13. אם נשפך נוזל בשרי רותח על כלי: פלסטיק, מתכת, חרס פרווה שהיו בכיור, האם זה הופך אותם לבשריים? אם כן, כיצד אפשר להחזירם להיות פרווה? 14. אם יהודי מניח תבשיל שאינו מבושל כל צרכו, לאחר כניסת שבת, על כלי שמונח על הפלטה, והוא לא ידע שזה אסור - האם מותר לאכול מהתבשיל בשבת? האם מותר לאחר שבת? 15. כשאוכלים אצל משפחות של אנשים שומרי תו"מ שהולכים עפ"י פסיקות שונות מאיתנו בכשרות, האם יש דברים שאסור לאכול אצלם חוץ מבשר שאינו חלוט? (מבחינת: מרכיבי האוכל, הלכות הפרדת בשר וחלב של אשכנזים"ספרדים, וכו').
תודה! התשובה: מאת: הרב רצון ערוסי
1. או זה או זה, העיקר שיהיה סימן היכר כדי שיזכרו ולא יטען לאכול גם בשר וגם חלב.
2. לכתחילה לא.
3. ע"י שיבשל בכלי סגור מנוקב שמכוסה בשקית ניילון.
4. כנראה שכן, ולכן נקו אותו היטב, והרתיחו בו כוס מים, כ 7 דקות, וזה הכשרו.
5. יש לייחד סכין לבשר וסכין לחלב.
6. לכתחילה לא. אבל הוא לא נאסרת. ויש לנקותו היטב.
7. אם הסכין נקייה - כן. חוץ מבשל וצנון וכיו"ב.
8. לכתחילה לא.
9.
א. בשני תאים נפרדים לגמרי.
ב. האם התנור היה נקי לחלוטין. לספרדים הפרווה לא נאסר, חלבי או בשרי. לאשכנזים - כן. אלא אם כן התנור שהה מעת לעת בלי שימוש. 10. כן. 11. לכתחילה לא. יש בזה מכשולים רבים. 12. אם הוא נקי - כן. 13. אם העירוי הוא מכלי ראשון, כשהוא רותח, הם הופכים להיות בשריים. 14. מותר. 15. כעת אחרי השמיטה יש להיזהר מתוצרת שביעית שטעונה בעיר. או מיין שאינו ראוי לקידוש לפי שיטתנו. או אצל האשכנזים מבישולי גויים.

תשובה

אם הסיר הבשרי נקי, הבצל שנתבשל בו או טוגן בו, מותר לאכלו עם חלב, מדין נותן טעם בר נותן טעם בדבר המותר, כי בשר בפני עצמו מותר, וחלב בפני עצמו מותר, ולאשכנזים אם הכלי אינו בן יומם. יותר קל מהדין הנ"ל, בצל שנחתך ע"י סכין בשרי, אם הסכין נקי, אין שום חשש של פליטת טעם כי אין לפי רבינו עניין של דוחקא דסכינא שמפליט, כביכול טעם בשר בסכין, אלא רק שומנים שעל הסכין, ולכן כתבתי שאם הסכין נקי, הבצל שנחתך בו - מותר לאכלו עם חלב, ולא מדין נותן טעם בר נותן טעם, כי לא בלע שום טעם, אלא בגלל שאין עליו שומן בשר, ומשום כך אם חתך בצל בסכין שחותך בו בשר צלי, אסור לאכול אותו בצל בחלב, לא בגלל טעם בשר שנפלט מהסכין, אלא בגלל חשש שומן בשר שנספג בבשר, ועניין זה דינו יותר חמור ממבשל בצל בסיר בשרי נקי. עיין על כך רבינו, מאכלות אסורות, ט, כד, ובהערה ל של מארי, שם, עמ' רמ, תוכל גם להאזין באודי באתר נצח ישראל בהלכה יומית בעניין זה.