דילוג לתוכן העיקרי

קריאת פרשת זכור

שאלה

לכבוד כבוד הרב רצון ערוסי שלום וברכה! השנה אני נמצא בישיבה לפני גיוס לצה"ל בקיץ (בישיבה שהיא לא תימנית) בקרוב עלינו ימי הפורים ועימם שבת זכור, התעוררה במוחי שאלה שמעסיקה אותי כל שנה בתקופה זו - האם ישנו בסיס הלכתי או אפילו חיוב הלכתי לכל אחד ואחד שנוכח בקריאת פרשת זכור בבית הכנסת בשבת לשמע/לקרא את הקריאה ככתבה וכלשונה - כלומר האם כל אחד חייב מבחינה הלכתית לשמע את קריאת פרשת זכור בטעמים שבהם הוא גדל? במשך השנים האחרונות תמיד נמנעתי מלעלות לתורה בקריאת פרשת זכור במבחינה עקרונית - שכיום במדינת ישראל אנו יוצאים ידי חובה על ידי כל קריאה וקריאה ולא משנה מה הטעמים ומהם שורשיו של השליח ציבור. ולכן
רציתי לשמע את דעתו של הרב בנוגע לכך במיוחד לאור העובדה שהקריאה בה הרב קורא והטעמים בהם מתחנכים עדתינו מקטנותם הם המדויקים ביותר והמדוקדקים ביותר. אשמח לתשובה כנה. בברכת בריאות, הצלחה, כל טוב ובתקוה לבנית מקדשינו בקרוב התלמיד הצעיר עידן שרעבי

תשובה

לפי רבינו, קריאת פרשת זכור בספר התורה אינה מן התורה, אבל מצוות זכירת עמלק היא מן התורה בכל זמן ובכל מקום, ובכל אמצעי, ולאו דווקא בקריאת התורה, אבל בוודאי גם בעת קריאת התורה, בין לפי סדרות השבוע, ובין במסגרת ארבע הפרשיות. ולכן תוכל לשמוע פרשת זכור בכל בית כנסת שאתה מתפלל בו, בין קבע בין באופן מזדמן. ובכל מסורת של טעמים והיגוי. וחשוב הוא שתזכור, באותה שעה, את מעשה עמלק, כדי שתעלה בידך גם מצווה מן התורה.