דילוג לתוכן העיקרי

1. מחשבה 2. הלכה 3. דוד המלך ע"ה

שאלה

שלום למעכ"ת הר' רצון ערוסי שליט"א
1. האם נכון לשאול, מה התועלת או מה החכמה הגזורה לה' יתברך, בבוראו נפשות שבעלמא הדין תכליתן לדעת את ה' וכל הרווח שלהם לעולם הבא מאי נפקא מינה לבורא?
2. עיינתי ברמב"ם הלכות תפילין ולא מצאתי מה יעשה אדם שנקע יד או שבר כיצד יניח וכיצד יברך, ועל זאת הדרך כיצד יטול ידיו (בין בוקר בין למוציא), האם יצטרך לשנות מן הנוסח על נטילת יד?
3. א - דוד המלך, ע"ה, עפ"י מה התיר דמם של העמלקים בצקלג? האם היה אנוס מאכיש מלך גת? ב - והאם פעל עפ"י הדין שרצה לנקום בנבל? ג - אם מצווה היא למגר אויבי ישראל למה נקרא איש דמים ולא זכה להקים ביהמ"ק? ד - כיצד ניתן לפרש את כריתת ראשו של גולית? האם אין זה כבר מבוזה? ה - עורלת פלישתים כמוהר למיכל בת שאול? האם לא הותר פה דם? ועוד שהיה יכול ב100 והרי הרג 200

תשובה

1. יש גבול ליכולתנו השכלית להבין את מציאות ה', ואת דרכיו, הבריאה, תכליתה, הנבראים, ותכליתם וכיו"ב. אנו יודעים, שכל מה שעשה הקב"ה לא למענו עשה אלא למעננו, עולם חסד יבנה. כי אין לו גוף ואין לו דמות הגוף, והוא הכל. לכן כל אשר אנו יכולים לדעת, שתכליתנו, כבני אדם, שבראנו בצלמו, להגיע לרמה, בה נוכל להשיגו בנפשנו השכלית, ויעד זה הוא שיא אושרנו.
2. אין לזה קשר לנוסח הברכה, אלא השאלה היא אם חייב הוא בתפילין או בנט"י וכיו"ב. ורבו הדעות לגבי המצבים השונים, ולענ"ד בשיטת רבינו, שאם אדם שבר ידו השמאלית, ואינו יכול כלל להניח תפילין של יד, לא יניח של יד רק של ראש. ואם אדם שבר ידו הימנית, והוא שמאלי, גם לא יניח תפילין של יד, כי אין לו יכולת עצמית להניח והתורה לא ציוותה שאנו נניח לו. וכן על זו הדרך. ולגבי נט"י, כל יד שיכול ליטוב מים בכלי, יטול.