דילוג לתוכן העיקרי

עניין ברכת "מעין שלוש" וברכת המזון

שאלה

יש לי כמה שאלות בעניין זה. אני לא בטוח מה התשובה, ואשמח אם כבודו של הרב יוכל לענות לי. אם אכלתי ענבים, וברכתי ברכה אחרונה של ברכת המזון על הענבים במקום מעין שלוש. האם יצאתי ידי חובת ברכה אחרונה לפי השו"ע/משנ"ב? אם אכלתי תאנים ואז מיד אח"כ שתיתי מיץ תפוזים כי הייתי צמא, ואז ברכתי מעין שלוש, האם יצאתי ידי חובת ברכה אחרונה גם על מיץ התפוזים? או רק על התאנים? האם הדין שונה אם אכלתי תאנים ותפוזים?תודה רבה!

תשובה

1. לפי מרן השו"ע, או"ח, רח, יז, וגם לאחר הצעת תיקון בהלכה ע"י באר הגולה, שם, נראה שגם ענבים נחשבים "מיזן זיין", ואם בירך ברכת המזון, במקום מעין שלוש - יצא. אולם לפי רבינו, ברכות, ד, יא, לכתחילה, אין ברכת שלוש פוטרת אפילו לא בורא נפשות, ולא מעין שלוש. בין של פירות, בין של יין, בין של עוגיות. עי"ש היטב. והשאלה היא רק למצב של דיעבד. כמו שאלתך, שאכלת ענבים, וברכת ברכת המזון, שלפי השו"ע, יצאת ידי חובה, ולפי נראה לענ"ד שלא יצאת כי חסר בברכת המזון את על העץ ועל פרי העץ, וכן אם שתה יין וברך ברכת המזון לא יצא, כי חסר בברכת המזון, על גפן ועל פרי הגפן, אבל אם אכל עוגיות ובירך ברכת המזון, לענ"ד יצא, כי לא חסר כלום בברכה. תוכל להאזין באודיו באתר נצח ישראל הלכה יומית בענין זה.
2. אם אכל תאנים ותפוזים ובירך ברכה מעין שלוש, וזו פוטרת בורא נפשות, כי גם בברכה מעין שלוש, הוא אומר ועל פרי העץ. אבל אם אכל תאנים ושתה מיץ תפוזים מברך שתי ברכות. ולפי רבינו, מקדים נפשות ואח"כ ברכה מעין שלוש.