דילוג לתוכן העיקרי

פסח

שאלה

שלום לכבוד הרב שליט"א.
נשלחה שאלה לרב: "תרומה הבדילנו מכל עם... ויבחר בו ביום הזה מכל הימים וירצה בו ויקדשהו מכל הזמנים". יש לי קושי!!! היום הקדוש ביותר בשנה הוא יום שבת. קדושת השבת יותר מיום הכיפורים! אנו אומרים בתפילת ערבית של ליל שבת : "אתה קדשת את יום השבת לשמך תכלית מעשה שמים וארץ וברכתו מכל הימים וקדשתו מכל הזמנים". מדוע נאמר על פסח : "ויקדשהו מכל הזמנים"? הרי היום הקדוש ביותר בשנה הוא יום שבת, ולא חג הפסח!!! כבודו ענה: ייחודו של ליל חג הפסח, בתיאורו של הפייטן, היא יחסית רק לימי המועדים לשמחה. שהרי הפייטן כתב את הדברים שהעתקת מדבריו סמוך לדברי הברכה, "ותתן לנו ה' אלוקינו מועדים לשמחה חגים וזמנים לששון. את יום טוב מקרא קודש הזה, את יום חג המצות הזה, זמן חירותנו באהבה, זכר ליציאת מצרים. ויבחר בו ביום הזה מכל הימים (= דלעיל, המועדים לשמחה) וירצה בו...". ולא עלתה על לבו לקדשו יותר מיום הכיפורים, ובוודאילא יותר מקדושת השבת.
1. האם באמת קדושת חג הפסח גדולה יותר מקדושת חג סוכות וחג שבועות? אם התשובה היא כן, כיצד ניתן להוכיח?
2. מדוע דוקא על פסח הפייטן בחר לומר:"ויבחר בו ביום הזה מכל הימים וירצה בו ויקדשהו מכל הזמנים"? הרי חג שבועות הוא ה -"יום"!!! הוא היום שבעבורו נגאלו ישראל ממצרים, כדי לקבל את התורה. וכמו שכתוב בתורה:"בהוציאך את העם ממצרים תעבדון את האלוהים על ההר הזה". חג הפסח הוא רק שלב בדרך אל המטרה הנכספת - יום מתן תורה! יוצא מכך שיום מתן תורה הוא החג המקודש ביותר, כמו שכתוב בגמרא "אלולא ההוא יומא כמה יוסף איכא בשוקא".
תודה וכל טוב.

תשובה

1-2. מבחינה הלכתית טהורה - לא מבחינה ייעודית, אכן פסח יותר קדוש, כי בו נולדנו להיות לעם ה'. אמנם במעמד הר סיני נהיינו לעם בזכות התורה, אבל ביציאת מצרים נולדנו להיות לעם ה', כי כל עוד היינו משועבדים למִצְרִים, והיינו אדוקים בתרבות המצרית, על אלילותה ועל זימתה ועל שחיתותה, כיצד יכולנו להיות לעם ה', ולקבל את תורת ה'.