דילוג לתוכן העיקרי

נישואין

שאלה

שלום לכבוד הרב שליט"א.
1. בתקופת חז"ל מה הפירוש של אירוסין, ונישואין?
2. בימינו מה הפירוש של אירוסין ונישואין?
3. האם ברכת האירוסין היא ברכה ששייכת לברכת המצוות? (כמו להניח תפילין, ציצית, לולב)
4. קראתי שלפי מרן והרמב"ם החתן צריך לברך בעצמו את ברכת האירוסין. מדוע נהוג בעם ישראל שהרב הוא המברך? האם כדי לא לבייש את אלה שלא יודעים לברך?
5. החתן ממנה שליח - את הרב, כדי שיברך את ברכת האירוסין (שומע כעונה). האם לשבע ברכות בחופה ובמשך שבעת ימי המשתה, יש דין של שומע כעונה? כלומר, האם המברך מכוון להוציא את החתן והחתן מתכוון לצאת ידי חובה?
6. ברכת האירוסין מתבצעת כך: מברכים בורא פרי הגפן, ואח"כ את ברכת האירוסין. ברכת האירוסין שייכת רק לחתן. יוצא מכך שהכלה עונה אמן רק אחרי ברכת הגפן, ואסור לה לענות אמן אחרי ברכת האירוסין כי זו לא ברכה ששייכת לה. אם היא תענה אמן אחרי ברכת האירוסין זה יהיה הפסק. האם כך הדבר?
7. קראתי שאין סעודת מצוה גדולה מסעודת נישואין, ומעלה מרובה אפילו יותר מסעודת ברית מילה ושאר סעודות של מצוה. מה כל כך מיחוד בסעודת מצוה של חתן וכלה?
8. מתי אוכלים את הסעודת מצוה של החתן והכלה? האם אפשר להתחיל לאכול פת לפני החופה, או שצריך לאכול פת דוקא אחרי החופה? (מדובר על הסעודה ממש בשולחן, ולא בקבלת אורחים)
תודה וכל טוב.

תשובה

1-2. גם בימי חז"ל וגם בימינו המשמעות ההלכתית של אירוסין היא שהאיש מקדש אשה בכסף או בשווה כסף (בימינו בטבעת) בפני שני עדים, כדת משה וישראל. היא נאסרת כאשת איש על כל העולם, ולא תותר לבעלה רק אחרי הנישואין. נישואין כוללים: כתובה ושבע ברכות בפני עשרה מישראל והתייחדות. במובן העממי בימינו אירוסין - הסכמת איש ואשה להינשא ובני משפחותיהם נערכים לסייע להם בחתונה וכיו"ב.
3. לפי הרמב"ם היא בברכת המצוות.
4. אכן כן. וכך נהגו בתימן שהחתן מברך, אבל כדי שלא לבייש מי שאינו יודע, הרב בירך, ובתימן הרב קירא את החתן והחתן עונה אחריו את המילים שהרב קירא אותו, כפי שהיו נוהגים במקדש, במקרא ביכורים.
5. ברכותה חופה אינן מוטלות על החתן כלל. ולכן המברכים לא צריכים להיות שלוחין. ברכת האירוסין מוטלת עליו, וגם אם החתן לא ימנה את המברך כשלוחו, די שהחתן יענה אמן, וייחשב כמברך הברכה.
6. אמנם הכלה לא חייבת בברכת האירוסין, אבל ברכה זו היא בגינה, ולכן היא אינה בגדר הפסק, והכלה יכולה לשתות מן היין.
7. כי היא הבסיס לבנינו של עולם תרתי משמע. בניין נפשות החתן והכלה עדי עד, כי מכאן ואילך הם ניצולים מן החטא, ובניין עולם ע"י פריה ורביה.
8. רק לאחר שהחתן והכלה התייחדו אחרי שבירכו שבע ברכות שהן ברכות הנישואין, והללו שאוכלים לפני החופה (הייחוד), לא אכלו מסעודת חתנים, ואם סיימו אכילתם לפני החופה, אסור להם לברך שבע ברכות חתנים.