דילוג לתוכן העיקרי

עונה

שאלה

שלום לכבוד הרב" יש לי כמה קושיות או דברים שלא מסתדרים לי בקשר למצוות עונה... כתוב בתורה שמות פרק כא "וְכִי - יִמְכֹּר אִישׁ אֶת - בִּתּוֹ" לְאָמָה–לֹא תֵצֵא" כְּצֵאת הָעֲבָדִים. ח אִם - רָעָה בְּעֵינֵי אֲדֹנֶיהָ" אֲשֶׁר - לא "לוֹ" יְעָדָהּ–וְהֶפְדָּהּ: לְעַם נָכְרִי לֹא - יִמְשֹׁל לְמָכְרָהּ" בְּבִגְדוֹ- בָהּ. ט וְאִם - לִבְנוֹ" יִיעָדֶנָּה–כְּמִשְׁפַּט הַבָּנוֹת" יַעֲשֶׂה - לָּהּ. י אִם - אַחֶרֶת" יִקַּח - לוֹ–שְׁאֵרָהּ כְּסוּתָהּ וְעֹנָתָהּ" לֹא יִגְרָע. וְאִם - שְׁלָשׁ- אֵלֶּה–לֹא יַעֲשֶׂה" לָהּ: וְיָצְאָה חִנָּם" אֵין כָּסֶף. " מפה לומדים לכאורה על מצוות עונה" עכשיו מה שאני לא מבין זה את הניפוח של החשיבות של זה בדורנו כי לפני הכל התורה מונה את זה בסוף "שארה כסותה ועונתה" עונתה נאמר בסוף זה אומר שמבחינת חשיבות זה לא יותר חשוב מכסותה למשל.. ואני לא רואה שרוב החרדים או הדתיים מוטרדים מחוסר עבודה ובזה שלא יהיה להם מלבושים כמו העונה ... ואני לא מבין שאומרים שהבעל יכול ח"ו למות מצער האישה על חוסר קיום עונה" ומשווים את זה למצוות שבת וכו"' שבת מוזכרת עשרות אם לא מאות פעמים בתורה! אז לא צריך הרבה דעת כדי להבין את ההבדל. גם העונש בתורה לאחד שגורע את העונה משפחתו זה שהיא תצא לחופשי חינם" לא משהו כלכך מאיים ומפחיד... למה לא נגיד שעונה בעצם שהאישה נמצאת בגיל שיכולה להיא ילדים" ופשוט לא לגרוע ממנה בכוונה לא להביא ילדים? זה לא הגיוני? וגם אם אני טעה לא מבין את חז"ל כלכל עדיין כל ההתעסקות והפיכת הדבר הזה לעיקר בנישואים וכו מאוד דוחה אותי... למה היתר התעסקות בעניין הזה ועושים מהטפל עיקר? יש לי תחושה בגלל שמעורב פה יצר הרע של עריות אז קל להגדיל את זה ולהתעלם מהשאר כמו מלבושים וכו' שהרבה מהחרדים לא מספקים כלכך... אבל בעונה כולם הופכים "חסידים קדושים " כל הענין הזה כפי שעוות בשנים האחרונות נראה כחופש לתאוות ותו לא! וצריל להישמר מתאוות אפילו בהיתר... ושלא נדבר על כל מיני "התרים" למינהם והתנהגויות שהופכות את כל הדבר הזה לגועל נפש צרוף... ושלא נדבר שהאישה מוצגת כמכונת מין פשוט שצריכה מלבושים תכשיטים בשר ויחסים "ועוד קונים את האישה... לא יודע מה לחשוב לי זה נראה מאוד מעוות ולא נכון.. וזה מחליש לי את האמונה בדת ובחז"ל או ברבנים שעיוותו את זה ואני יכול לתת דוגמאות לשאלות פה באתר שהשם ירחם "וה' ירחם עוד יותר על התגובות של הרבנים פה שמובילות את השואלים לשאול תחתיות ולבריאת משחיתים ודי לחכימא ברמיזא.

תשובה

שארה כסותה ועונתה לא יגרע, בכל חובות אלו, חייב הבעל. איני יודע מיהם המתעסקים יותר בחובה זו ופחות בחובה אחרת, ברור, שמבלי לגרוע לחלוטין בשארה ובכסותה, צריך האדם להקפיד על עונתה, הן בגלל צרכיה, והן בגלל צרכיו, והן בגלל תרומת העניין לטיפוח הזוגיות, אבל הכל במידה נכונה, ובצניעות ובקדושה.