דילוג לתוכן העיקרי

כללי

שאלה

לק"י בשבת פרשת "קרח" הכנסנו את בנינו בבריתו של א"א ע"ה, לצורך האירוח השכרנו דירות אירוח מישיבה מסויימת. בדירה אחת נאמר לי שעלי לכוון את שעות המיזוג בעצמי וכך עשיתי, ובדירה השנייה היה עלי למלא טופס מיוחד עם שעות המיזוג המבוקשות, וכיוון השעון יעשה ע"י צוות הישיבה. ביום שבת כאשר פגשתי את המוהל לראשונה "משפחתינו קיימה מניין ליל שבת מוקדם" שאלתי אותו האם הכל בסדר "משפחתו התארחה בדירה השנייה"? הוא אמר שלא, לאחר הברית הוא סיפר לי שהבעייה היא שהמיזוג לא פעל וזה מאד בעייתי מבחינתו
1. אשתו לא תסכים להיטלטל לשבתות נוספות עבור מצוות מילה
2. יש לו בן אסמטי שצריך מיזוג עבור בריאותו. לאחר התפילה ירדתי לביתו של עובד הישיבה שנאמר לי שהוא היה האחראי לשעות המיזוג אבל הוא לא שבת בביתו באותה שבת. ביום א´ כאשר נפגשתי עם עובד זה הוא אמר לי שהטופס אותו מלאתי הוא בבחינת "עורבא פרח" מכיוון שהדירה השנייה מכוונת לשעות מיזוג מצומצמות בדומה לתלמידי הישיבה מיותר לציין ששעות אילו (שעתיים) במהלך שבת קיצית איננה מספקת משפחה בעלת 5 ילדים, משפחת המוהל קיימה את מצוות מנוחת הצוהריים בשבת בבית משפחה ביישוב, השאלה שלי האם עלי לשלם לישיבה על האירוח? אודה ואתוודה שלא הייתה לי ה"א לשלם, אך מנהל הישיבה רוצה לדעת מה היא דעת תורתינו בעניין? מנהל הישיבה בקש ממני להדגיש שהדירה נוקתה וסודרה בע"ש. אנחנו בכל מיקרה הוספנו תשלום משמעותי למוהל בעבור עוגמת הנפש שלו ובמיוחד של משפחתו. על עוגמת הנפש שלנו אנחנו מוחלים.

תשובה

דיני ממונות צריכים להתברר בבי"ד, וביה"ד שומע טענות ומענות שני הצדדים זה בפני זה ומברר האמת ומכריע. כי לפי הדברים שכתבת, לכאורה, הישיבה נהגה כלפיך במרמה, ולא התכוונה מעולם לתת לך דירה נוספת ממוזגת לפי צרכיך. ויש כאן חלילה, מרמה ומקח טעות. אך בדיעבד עליך לשלם עבור הדירה הראשונה. ומדמי הדירה השנייה יש לנכות את הנזק הישיר ששילמת למנהל. נזק על עגמת נפש - אין. אף שנהגו בעבירה, אם נהגו כפי שכתבת. אבל ביה"ד יבדוק העניין, ואם יהיו צדדים בהלכה לטובתכם, והואיל ועדיין הכסף בידיכם, אפשר שישחרר אתכם מתשלומים מסוימים.