דילוג לתוכן העיקרי

תפילה - איחור לתפילה

שאלה

לכבוד הרב הדגול מו"ר רצון ערוסי, בימי בין הזמנים נוטים אנו לצערינו ולמגינת ליבנו, לאחר מעט לתפילה ושבנו לעיין מה יעשה אדם כאשר איחר לתפילה ומצא הציבור בשירת הים. ויש לו אפשרות לומר 2-3 מזמורים לפני ישתבח כדי להמשיך עם הציבור. ההנחה היא שברכות השחר נאמרו. השאלה היא: לדעת רבנו, שכתב בהלכות תפלה פרק ז הלכה יב: ושבחו חכמים למי שקורא זמירות מספר תלים בכל יום ויום, מתהלה לדוד עד סוף הספר. וכבר נהגו לקרות פסוקים לפניהן ולאחריהן ותקנו חכמים ברכה לפני הזמירות והיא ברוך שאמר וברכה לאחריהם והיא ישתבח. ואח"כ מברך על קרית שמע וקורא קרית שמע. "נוסח מכון משה" האם יברך הברכות ברוך שאמר וישתבח אפילו על שנים או שלושה מזמורים או שהברכות נתקנו דווקא על המזמורים שתקנו חז"ל? האם אפשר ללמוד ממה שנהגו להוסיף לפני המזמורים ולאחריהם פסוקים? ואם כן, מי שאמר את כל ספר תהלים ושני השירות ועוד לפני התפילה, יברך לפני ואחרי כי סוף סוף אמר את עשרת "שמונת? " המזמורים שחז"ל תקנו, אבל מי שקצץ ואמר רק 2-3, לא? ואולי יש לדייק ממה שאין דעת מארי בטעם דברי ר' יוסי כדעת הבי"ד, שסובר שאין אמירת כולם חובה, באות לה. יורנו רבנו, כי אלו מעשים שבכל יום, ושכרו כפול מן השמים.

תשובה

מי שאיחר לתפילה ורוצה להדביק את הציבור כדי שיתפלל עמהם בציבור, רשאי לא לומר את כל הזמירות רק חלק מהן, ולברך ברוך שאמר בתחילה וישתבח בסוף. כי שיבחו חכמים למי שקורא זמירות מספר תלים בכל יום ויום מתהילה לדוד עד סוף הספר, אבל גם חלק ממנו הוא בכלל הנהגת חז"ל. וכאמור, עם הברכות, עיין הגה"מ אות מ' ובשו"ע, או"ח, נב,
א. וכתב רס"ג במדורו לב - לד, "והתנדבה אומתנו לקרוא מזמורים מספר, תשבחות הקב"ה, ולפניהם ולאחריהם, שתי ברכות". והן הן דברי רבינו, שההנהגה היתה לקרוא מספר מזמורים תשבחות לה', ובשתי ברכות. ומדברי רס"ג ורבינו משמע שאין זה משנה אילו מזמורים יאמר, ולפי רבינו מתהילה לדוד ואילך. כמובא בשו"ע, שם. תוכל להאזין באתר "נצח ישראל" בהלכה יומית באודיו.