דילוג לתוכן העיקרי

בעניין החליטה

שאלה

לק"י יורנו רבינו נצברו אצלי כמה ספקות בעניין החליטה ואשמח אם הרב יתר לי ספיקותי 1- האם אכן באירועים גדולים היו חולטים כי שמעתי דעות לכאן ולכאן 2- אם היו חולטים כיצד זה היה תופס כיוון שמכניס כמות גדולה בודאי שהמים מקררים 3- האם מועיל "אולי בדיעבד" אם הכניס את הבשר כאשר המים היו רק בדרגת חום שהיד סולדת? צריך דווקא שיבעבעו ממש? 4- מדוע הרב דוחה את דברי הערוך שאם שהה שעה גם הרמב"ם יתיר? מהי סברת הרב .... 5- אם הבנתי נכון גם הרב כסאר זצ"ל לאחר שדחה את דברי הערוך בשו"ת שם סימן י' צירף את זאת כסניף להקל לבני ישיבות ואירועים ... האם אפשר להסתמך על זאת? 6- האם בשר שלא נחלט אסור דאורייתא בשום דם שבישלו שלשיטת הרמב"ם אסור דאורייתא? 7 - אם האיסור הוא לכאורה דאורייתא מדוע הרב התיר בשאלות קודמות לחייל בדיעבד להסתצך על השולחן ערוך? 8- האם גם השאמי צריכים להקפיד על בשר חלוט? בתימן הם הקפידו? 9 - האם סיר שהיה בו בשר שבושל ללא חליטה צריך הגעלה? אם כן נראה לי שאסור לנו לאכול אצל ספרדים האם כך הוא הדבר? סליחה על השאלות הרבות אשמח גם למקורות וסברות ושכרו כפול מהשמיים
תודה רבה

תשובה

1. המדקדקים נזהרים, ושאינם מדקדקים לא נזכרו וסמכו על שת"ז.
2. אם באמת המים יתייקרו מחמת הכמות הגדולה, יש להשליך כמות קטנה, ולאחר ששוב ירתחו המים, ישליך עוד כמות. וכן הלאה.
3. צריך דווקא שהמים רותחים, כדי שהחום יצמות הדם בבשר.
4. מורנו הרב יוסף קאפח ז"ל הוא שדחה את דברי הערוך, וטעמו עמו, לעולם המלח מפליט רק הדם, שבשכבה החיצונית של הבשר, גם אם משך הזמן רב.
5. בלית ברירה, וכשאין לבן ישיבה פתרונות אחרים - כן.
6. נכון.
7. כי אם החיל נמצא זמן ממושך בצבא, ואם אין לחייל מזון חליפי, יש לסמוך על השו"ע, בשעת דוחק זו, כי "הצבא צועד על קיבתו".
8. בבתים הפרטיים הם הקפידו, להבדיל מאירועים גדולים.
9. נראה שבדיעבד לא, כי יש בבשר ובמים, ובכל התכולה, פי ששים כנגד מה שנבלע בדפנות של הסיר.