דילוג לתוכן העיקרי

ברכת כהנים לאחר קידוש

שאלה

הרב שלום, אני כהן, והיום בתפילת מוסף בבית הכנסת קמתי ממקומי ליטול ידיים לברכת כהנים ועצר אותי אחד מהקהילה בטענה כי אין כהנים עולים לדוכן כיוון שהיה קידוש בביהכנ"ס. אני מכיר את ההלכה לפיה אין לעלות לדוכן אם שתיתי יין או משקה משכר ולכן הקפדתי בקידוש שלא לשתות מהיין. ולכן
רציתי בכל מקרה לעלות אך אותו אחד אמר לי כי פה נכנס עניין "לא פלוג" וכי באופן עקרוני אף כהן לא עולה לדוכן.
רציתי לשאול את הרב האם אכן כך ההלכה? ובאופן עקרוני כהנים לא מברכים כאשר יש קידוש בביכנ"ס? ואם אכן נאסר - מדוע ברה"ש כשיש קידוש והפסקה לפני תקיעות השופר - הכהנים כן עולים? אציין רק שאני אשכנזי. אך אם יש חילוק בין העדות אשמח לדעת כי יוצא לי לא פעם להתפלל בבתי כנסת בנוסחים אחרים. בברכה ותודה, זאב

תשובה

כל הכבוד לאותה קהילה, אבל הנהגותיהם צריכות להיות שקולות במאזני פלס הלכתיים. ולפי הנהגתם הם גורמים לכהן לבטל מצוות עשה מן התורה, והם מפסידים ברכת הכהן. אלא עליהם להנהיג שרק המקדש יטעם רוב רביעית, והמקדש יהיה ישראל או לוי, ולא כהן, וכל המשתתפים בקידוש לא יטעמו יין ולא משקאות חריפים, רק משקאות קלים. ובאופן זה תעלה בידם הנהגה טובה. ועם כל זאת, אם הכהן השתתף בקידוש, ולא שתה רביעית יין, או שתה רביעית יין בשתי פעמים, או רביעית יין מזוג, רשאי לברך ברכת כהנים, ואין לבטלו מלקיים מצוות עשה מן התורה. רבינו, תפילה ונ"כ, טו, ד, ושו"ע, או"ח, קכח, לח. תוכל להוסיף לדעת אם תאזין בעניין זה בהלכה יומית באודיו שבאתר נצח ישראל.