דילוג לתוכן העיקרי

מס' שאלות

שאלה

שלום לכבוד הרב שליט"א.
1. לולב פירוש לו - לב, כלומר יש לו לב אחד - גזע אחד בלי ענפים. האם התמר הוא העץ היחיד בעולם שיש לו גזע אחד בלי ענפים?
2. כבודו כתב:"בתקופת החשמונאים, הגזירות היו גזירות שמד מכוונות. לא כן, בימי מרדכי ואסתר, שעיקר הגזירות היו על הקיום הגופני שלנו, לבד מהוראת המלך להשתחוות להמן." בימי מרדכי ואסתר עיקר הגזירה היתה שמד רוחני, אבל עדיין היו גזירות נגד הדת. (הגמרא במגילה אומרת שהמן ביטל מצות תפילין, מילה, מועדים) מדוע בתקופת מרדכי ואסתר הם לא היו מחויבים למסור את נפשם על המצוות?
3. הרמב"ם כותב:"ונכנסו להיכל, ולא מצאו שמן טהור אלא פך אחד ולא היה בו להדליק אלא יום אחד בלבד, והדליקו ממנו נרות המערכה שמונה ימים–עד שכתשו זיתים, והוציאו שמן טהור". מה כונת דברי הרמב"ם "עד שכתשו זיתים"? האם הכונה שהיה מהלך שמונה ימים (הליכה וחזרה) מירושלים לתקוע כדי להביא שמן?
תודה וכל טוב.

תשובה

1. זהו מדרש יפה בעל מסר חשוב, אבל המדרש אינו הבסיס להלכה, כי ההלכה שצריך ליטול לולב של דקל תמרים היא הלכה מכח הקבלה.
2. ההשתחוויה להמן היתה רק למראית עין, ובכל זאת נענשו על כך. אם היו גזירות שמד בימי אחשורוש, היה עליהם למסור עצמם על קידוש ה', אם לא היתה להם דרך מילוט. אבל בימי אחשורוש, הדבר נעשה בדרך של כפייה כגון הזמנתם למשתה, ככל המוזמנים החשובים, ובמשתה היו דברים האסורים עליהם. והיה עליהם להיזהר מפני מציאות מפתה כזו.
3. "עד שכתשו זתים" כולל גם הבאת הזתים ממקומם, וכן תהליך הכתישה בטהרה וכיו"ב.