דילוג לתוכן העיקרי

א' דקות לפני נץ החמה שמותר לברך על תפלין וציצית, ב' כסוי ראש בציצית, ג' תפלין

שאלה

לק"י י"ח כסלו תשע"ב כבוד ר' רצון ערוסי נ"י כנהר שלום א' לפי רבנו אליבא דמורנו הרב יוסף קאפח זצ"ל, מתי התחלת הזמן (דקות לפני נץ החמה) שמותר לברך על תפלין ועל ציצית? ואם מותר להניח תפלין או להתעטף בציצית קודם הזמן שמברכין עליהן, מה לעשות כשהגיע הזמן לברך? ב' ראיתי תמונות/צילומים בהליכות תימן שבהם יש מתעטפים בציצית שמכסים ראשם בה, ויש אשר אינם מכסים ראשם בה (ולא ראיתי ילד שכסה ראשו בציצית). לפי מורנו הרב יוסף קאפח זצ"ל, האם יש חובה לכסה הראש כשמתעטף בציצית, ואם כן, אם אדם פשט טליתו מראשו, האם כשיתעטף יחזור ויברך? ואם אינה חובה, האם לפי מורנו הרב יוסף קאפח רצוי לעשות כן והאם יש העדפה לזמנים מסוימים (כגון תפלה)? האם מסורת תימן המקורי מבדיל בין קטנים וגדולים לענין זה? ג' לפי מורנו הרב יוסף קאפח זצ"ל, האם מותר לשים על הקרקע תפלין שבתוך תיק (קטיפה), ותיק זה עצמה היא בתוך תיק פלסטיק שקופה? ואם לא, האם תהיה מותר אם כל זה גם בתוך תיק (קטיפה) נוספת (שיש בה טלית וסדור מלבד תיק התפלין), ותיק נוספת זה גם היא בתוך תיק פלסטיק שקופה? ומה להכנס לבית הכסא? שמעיה אפל

תשובה

א. אחרי עלות השחר, פרק זמן שכבר יכול להכיר חברו ברחוק ארבע אמות.
ב. בשעת הברכה להתעטף בציצית. יש לכסות את הראש, וכן בזמן התפילה, לפחות בזמן תפילת שמונה עשרה. וכן יש לחנך גם את הקטנים. היה והטלית גלשה מעל הראש, אבל נשארה על גוף האדם, כשהיא מכסה את הכתפיים, לא התבטל שום עיטוף, ולכן כשמחזיר את הטלית על הראש, אינו חוזר ומברך. אבל אם גלשה הטלית והיא מונחת על הכתפיים, ולא מכסה אותן, כמו שצעיף מונח סביב לצוואר, יש צורך לחזור ולברך. וכן אם הטלית גלשה, והיא מונחת על זרועות הידיים, ואינה מכסה את הכתפיים כלל ועיקר, יש צורך לחזור ולבךר.
ג. תפילין שמונח בתוך קופסה, והתפילין בתוך כיס, מותר להיכנס עמו לבית הכסא, ומותר להניחו על הרצפה, לא במקום שדורכים.