דילוג לתוכן העיקרי

ר שבת בישיבה, ושירת שיר המעלות

שאלה

שלום וברכה לכבוד מארי
1) הנני בחור ישיבה. האם עליי להדליק נר שבת בחדרי שבפנימיה אשר בה אני מתגורר?
2) רס"ג כתב שאסור לשיר במנגינה את שירי דוד שבתלים אלא רק לקרותם ע"ד התפילה. האם ישנו איסור לשיר את שירת שיר המעלות בשוב ה'... אשר לפני ברהמ"ז במנגינה האשכנזית המפורסמת?
3) בקשר לדיני שינוי מקום בברכות הנהנין: ישיבתי נמצאת בבנין גדול מאוד רב קומות. עד כמה מותר לי לשנות מקומי כאשר אני אוכל? מותר להפסיק לאכול כדי לעלות קומה, ואז לרדת חזרה ולהמשיך לאכול ללא ברכה למפרע? האם מותר לעלות 2 קומות ולרדת? אני פוסק ע"פ הרמב"ם. ברןך תהיה, אני מודה לך מאוד.

תשובה

1. אם מדליקים נר בחדר האוכל שם אוכלים ומקדשים, הדלק בלי ברכה בחדרך, כי לנר שבת יש תכליות שונות כבוד השבת ועונג שבת ושלום בית. ולכן מן הראוי להדליק במקום שינה, אם הפנימיה אינה בבית אחד עם חדר האוכל.
2. אע"פ שרס"ג בהקדמתו לפירושו לתהלים (דף לג) כתב שאין לומר פסוקי תהלים בשיר, חוץ מן המקדש. נראה שאם שרים בחן ובכבוד - מותר. עיין שו"ת ציץ אליעזר חלק כב, סימן י, שאף שמקור ענין זה הוא בגמרא סנהדרין, קא, א, הרמב"ם ומרן לא הביאו ענין זה להלכה, כי אין למדים מאגדה. ולכן מעיקר הדין מותר, רק שלא יעשה מזמורי דוד נעים זמירות ישראל שנאמרו ברוח קודש, כמין זמר. קרוב לליצות. סנהדרין, קא,
א. ועיין רש"י, שם, ד"ה הכי גרסינן, וד"ה הקורא, ועיין שו"ת יביע אומר ח"ג, או"ח, טו, ושו"ת יביע אומר, ח"ד, יו"ד, כ.
3. נראה שלפי רבינו זהו שינוי מקום שהרי גם מחדר לחדר הוא שינוי, אלא שלפי מנהג אבותינו שמחדר לחדר אינו שינוי, וכן אולי ממפלס תחתון למפלס עליון, בית אחד, אבל ריבוי קומות - לא.