דילוג לתוכן העיקרי

דיני ממונות

שאלה

שלום לכבוד הרה"ג רצון ערוסי, היום קרתה לי תאונה עם הרכב כאשר משאית מסחרית של חברה מסויימת פגעה ברכב שלי. הנהג השכיר אשם ללא ספק והוא מודה. השאלה שלי היא מה הדין של הפיצוי הכספי שמגיע לי.
א. האם זכותי לפנות לביטוח ובכך לקבל את כל הכסף שמגיע לי מבלי להתחשב בהוצאות של "השתתפות עצמית" של החברה שבה עובד הנהג. המנהל שלו אמר שיוריד לו את סכום "ההשתפות העצמית" מהשכר של הנהג - האם זה אמור להשפיע עליי? במצב שבו אני לא מערב את הביטוח בתאונה - כפי שביקש הנהג (למנוע לעצמו הורדת שכר (כפי שמאיים המנהל) ובכך אני חוסך לחברה כסף,
ב. האם זכותי לדרוש ממנו את הכסף כפי שהעריך השמאי את התאונה ולעשות בכסף כרצוני, כלומר, לווא דווקא לתקן את הרכב? אלא להשאיר את הרכב פגוע ולקבל את הפיצוי.
ג. האם לאותו נהג יש את הזכות לתקן לי את הפגיעה ברכב במקום שיבחר ובכך להימנע מפיצוי כספי? למרות שבכך אני מפסיד הרבה דברים כגון (שימוש ברכב חלופי לא שלי, נסיעות למוסך, עוגמת נפש, ירידת ערך הרכב וכ'ו)
תודה רבה מראש למארי.

תשובה

הדבר ברור שהנהג שפגע ברכבך חייב לפצותך על הנזק, או לתקן את הנזק. ויש נסיבות שאפשר לתבוע את החברה, אם הנהג לא בר תשלום.
א. אם הנהג רוצה לשלם באופן אישי, אינך יכול לערב את חברת הביטוח שלו, ובכך לגרום לו הפסד.
ב. הדבר תלוי בנהג הפוגע. אם ברצונו לתקן, עליו לתקן הנזק היטב. ואם בחר לשלם פיצוי נזיקין, לפי הערכה של שמאי, או בסכום מוסכם ביניהם, אתה מקבל ממנו את הכסף, ורשאי להשתמש בו כרצונך. שהרי אתה רשאי למכור הרכב הפגוע, ולקנות אחר במקומו או כל אופציה אחרת.
ג. זכותו של הנהג הפוגע לתקן את הנזק ולשלם לך פיצויים עבור אותם ימים שאתה "מקורקע", וגם על ירידת ערך הרכב, אבל לא על עגמת נפש.