דילוג לתוכן העיקרי

ברית מילה

שאלה

לכבוד הרב הרמב"ם כותב שמצוה על האב למול את בנו ואם לא מל הרי זה ביטל עשה. וגם שמצות המילה היא מזריחת השמש של יום שמיני.
1) ברצוני לדעת - כיום שאנשים מארגנים אולם לברית ומאחרים את הברית לצהרים - האם בזה כל רגע ורגע שהברית נדחית האם האב עובר על ביטול עשה? שהרי לא ניתן לומר שכל היום הוא באותה דרגה שהרי כותב הרמב"ם שמצוה מן המובחר מעלות החמה.
2) תפילת שמונה עשרה היא מעלות השמש - ואם כן לא ניתן לעשות ברית בעלות השמש! אלא אם כן נדחה את התפילה לאחר עלות השמש. מה ניתן לעשות?
תודה רבה

תשובה

1. נהגו אבותינו לקיים המילה "בעצם היום" בחצות. אבל אין זה זמן דוקאי. אפשר להקדים ואפשר לאחר בגלל שיקולים. ואפילו אם עבר כל היום ולא מל, לא עבר על עשה, אלא ביטל קיום מצווה בזמנה. ביטול עשה רק כשיגדל הילד, ויגיע לחיוב במצוות, הבן יתחייב למול עצמו, ואז האב ביטל עשה, או אם הילד מת אחרי שמונה ימים, בטרם נימול - האב ביטל עשה.
2. מתפללים ואח"כ מלים.