דילוג לתוכן העיקרי

ברכת כהנים ולידה

שאלה

לכבוד הרב כנהר שלום
1) דין ברכת כהנים - לפי שיטתנו כהרמב"ם כיצד הכהנים עומדים בברכת כהנים - אני מתכוון הם מכסים את היד עם הטלית? וכיצד הם פורשים אצבעותיהם כי לפי הרמב"ם לא נראה כמנהג הספרדים להצמיד את זוגות האצבעות וכיסוי הידיים?
2) מדוע אם כן לשיטת הרמב"ם לא מכסים את הידיים הרי המשנה מזכירה את הכהנים שידיהם צבועות וזה יסיח דעת העם? לגבי דין יולדת - אשתי ברוך ד' בחודש השישי בערך
3) אודה לרב אם יסביר לי מה הדין ביולדת לעניין - נידה, ממתי היא נידה שהרי יש גם ירידת מים ומקרים כאלה שהיא יכולה ליהפך נידה עוד קודם לידה או רק בראיית דמים מהמקור? או רק לאחר יציאת הוולד האישה נידה?
4) באם יש מצב של נידה קודם לידה מה נעשה ברגע שתצטרך להגיע לבית חולים ותצטרך עזרה לרדת במדרגות מהבית ולהכנס למונית וכו' מהמצבים שצריכה סיוע ואין מישהי שתעזור? האם אוכל לעזור לה?
5) אחרי הלידה אנו צריכים לנהוג כנידה ממש?
6) כמה זמן אם כן? עד שיגמרו הדמים מהמקור ותבדוק ותספור 7 נקיים ותטבול בליל שמיני? מה שיכול להמשך זמן רב?
7) מהו הדין של 7 לזכר ושבועיים לנקבה? אם לעניין נידה הרי בכל מקרה יש לאישה דם אחרי לידה יותר משבוע או שבועיים - אם יוכל להסביר לנו מהו דין זה?
8) העברת תינוק מיד ליד ומקרים שהגבר צריך לקחת את התינוק מידי האשה בתקופת נידתה לאחר ההריון - כיצד נעשה הרי אסור להעביר חפץ מיד ליד? או שמא יש חילוק בדברים כאלה שאין לב אדם נוקפו בכך על אישתו כגון מעביר ארון מידו לידה שחושש שישבר וכו'
תודה לרב וכל טוב

תשובה

1-2. לפי רבינו, כפשט התלמוד, פנים בפנים, פנים גלויות וידיו גלויות. והעובדה שכהנים לא ישאו ידיהם כשהן צבועות, או עם מומים, היא ההוכחה שהיו גלויות.
3. או בעת ראיית דמים או גם בלי ראיית דמים, אם יש כבר לידה, כגון יצא ראשו של העובר או רובו, אם יצא ברגליו.
4. כן. עזור לה. רצוי שידיך יהיו עם כפפות. 5-6. כן. לזכר שבעה ימים נקיים, ואח"כ טבילה. לנקבה, ארבעה עשר ימים, שמסתיימים בשבעה ימים נקיים, ואח"כ טבילה.
7. נכון. בד"כ יש דמים, אבל התורה חידשה שאפילו היתה הלידה בלי שום דמים, הרי היא כנידה, בגלל הלידה, לזכר - שבעה. ולנקבה - שבועיים.
8. להצטמצם ככל האפשר, וכשיש צורך, לנהוג כאמור בתשובה
4.