דילוג לתוכן העיקרי

שבת

שאלה

לכבוד הרב
1) אסור לבקש בשבת, האם מותר לבקש בברכת המזון - כגון ברכת האורח, ובקשות שונות לזיווג, פרנסה וכו'? אם כן אז כיצד
2) בשבת קמתי מאוחר ורצתי לתפילה, בדרך כבר התחלתי לומר ברוך שאמר, וכבר התחלתי ברכו, וכשהגעתי לבית הכנסת הם כבר היו בשמונה עשרה, אני מרוב בלבול הפסקתי איפה שהייתי - ברכה ראשונה שלפני שמע, והתחלתי שמונה עשרה, בסיום שמונה עשרה המשכתי את ברכות קריית שמע+ שמע+ ברכה שנייה, אבל נזכרתי ששמע צריכה להיות ללא הפסק עם הברכות לפניה ולאחריה, אז חזרתי שוב על ברכות קרית שמע+ שמע. מרוב לחץ - שכחתי שיש הלל - אז אמרתי עם הציבור הלל, ובסוף ההלל הייתי בספק אם אמרתי יעלה ויבוא בשמונה עשרה. אז חזרתי על שמונה עשרה עם הלל. ובכלל הסתפקתי בכך האם הייתי צריך לקרוא קרית שמע - בקיצור כל התפילה שלי הייתי בספק האם בכלל יצאתי ידי חובת שמע ותפילה. אם הרב יוכל לומר לי איפה טעיתי ומה הייתי צריך לעשות בכל הספיקות שלי א) מה הייתי צריך לעשות כשהגעתי וראיתי אותם בשמונה עשרה? לסיים את ברכות ק"ש + שמע? או להתפלל עם הציבור ואחרי זה לקרוא את ק"ש עם ברכותיה או שמא הייתי צריך רק להמשיך את ברכות ק"ש מאיפה שהפסקתי ללא לחזור מהתחלה עם הרכות ק"ש?
ב) האם נחשב שהתפללתי עם הציבור? שהרי חזרתי שוב על שמונה עשרה לבד.
ג) מה הדין בספק אם אמר יעלה ויבוא בשחרית - חוזר או לא חוזר?
תודה לרב וכל טוב

תשובה

1. אין להוסיף על מה שכתוב בסידורים הקדמונים, כדי שיהיה בכלל ההיתר, טופס ברכות.
2. אין לנהוג בפזיזות, אלא בשקילו, כי עשית את כל השגיאות האפשריות וחבל. היה עליך לומר רק את הזמירות, ואם לפי הערכתך היית יכול להספיק גם ק"ש וברכותיה, באופן שתשתלב עם תפילת הציבור, עשה כן, ואם לא, לפי מרן, היה עליך לקרוא ק"ש וברכותיה ולהתפלל יחיד. ולפי רבינו, היה עליך להתפלל עם הציבור לרבות אמירת ההלל בדילוג, ורק לאחר מכן ק"ש וברכותיה. כמו כן אם התפלל שחרית בלי יעלה ויבוא, חוזר ומתפלל. כמו כן, לפי רבינו, אין יחיד אומר הלל של ר"ח, רק עם הציבור.