הלל לקטן בליל הסדר
בשיעור בשבת אמר ר' חיים גיאת מפי השמועה שמארי זצ"ל אמר שאין לקטן לקרוא קטעים מן ההלל בהגדה., ועניתיו שאין הדבר פשוט לומר כן, לפי שאין להלל זה דין הלל כבכול ימות השנה אלא מדין שירה כפי שכבר כתב רב האי גאון. וכן הראתיו תשובת ר"י אבן מיגש סי' מג שכתב שאין מברכים על ההלל הזה משום שאינו חובה אלא "כעין שמחה בעלמא הוא, ונתינת שבח והודאה לפני המקום, ואין מקום לברכה". עכ"ל ומה ששמע כביכול מפי מארי נימא ביה לאו מר בר רב אשי חתים עליה.. מה דעת כבו' הרב בעניין..
בתודה וחג שמח! נהוראי יהב ירושלים
אכן, ללא כל קשר עם עדותו, מארי ז"ל כתב שהסיבה לכך שאין מברכים על ההלל שאומרים בליל הסדר, היא בגלל שמפסיקים בין שני חלקיו, בסעודה. ולכאורה לפי זה, מארי מתייחס לאמירת ההלל בליל הסדר ככל אמירת הלל. ואחרי בקשת המחילה ממארי, נראית לי שיטת מהר"י מיגאש, שאמירת ההלל בליל הסדר, אינה בגדר הימנון של הלל, אלא שירה של הלל, בהימנון של הלל יש כללים הלכתיים רק אם חייבים מצד הדין, ודווקא מישהו חייב, אבל אם רק מנהג, יש לאמרו בדילוק עם הציבור, ואין היחיד יכול לאמרו, אף שהוא מנהג, ואף שהוא בדילוג. כי הוא נאמר כהמנון. מה שאין כן בליל הסדר שהוא נאמר כשירה, הרי יחיד אומרו, אם הוא עושה ליל הסדר בגפו. ובגמרא ערכין נאמר שבשמונה עשר ימים גומרים ת ההלל, ויש גומרים ולילה אחד, ורבינו לא הביא גירסה זו בהל' חנוכה, לכן צריכים אנו למודעי בדבר שיטתו של מארי ז"ל.