דילוג לתוכן העיקרי

חשש לגזל

שאלה

כבוד הרב שלום, יש לי שאלה כללית שנוגעת ל"יחסים" שבין לקוח לבין חברה מסחרית. אני מתנצל מראש על האריכות, אך כיוון שאני נתקל שוב ושוב בסיטואציות מעיין אלו חשוב לי להבהיר בצורה טובה את כוונת השאלה:
1. במשך תקופה ארוכה זכיתי היה לי חשבון בנק של סטודנט שמקנה הטבות שונות בעמלות וכו'. לאחר שסיימתי את לימודיי ניגשתי לבנקאי וציינתי בפניו שאני כבר לא סטודנט. במידה והחשבון לא מתעדכן ונשאר כחשבון סטודנט - האם מילאתי את חובתי בכך שכבר הודעתי או שעליי לפנות שוב לבנק כדי להודיע שוב על השינוי בסטטוס שלי?
2. שוחחתי עם חברת הסלולר שלי על מנת לנסות ולהוריד עלויות שיחה והציעו לי מבצע מיוחד הודות לכך שאבא שלי עובד בארגון מסוים. ציינתי בפני הנציג שאבא שלי הוא גמלאי של אותו ארגון ושאלתי האם זה עדיין מזכה אותי בהטבה - והוא ציין שכל מה שצריך זה להביא העתק מכרטיס העובד של אבי (לאבי אכן יש כרטיס אך זה לא כרטיס עובד סטנדרטי, כאמור כיוון שהוא גמלאי) - האם במקרה כזה אפשר אכן להביא העתק של הכרטיס ולסמוך על הבקרה של חברת הסלולר ועל מה שציינתי בפני העובד (למרות שמבחינתו הוא לא באמת תיעד או עשה שום דבר עם השאלה הזו שלי)? אשמח אם הרב יוכל לענות על 2 השאלות הנ"ל ובנוסף על העקרון הכללי שנובע מהדוגמאות הללו: כשלקוח מוסר לנציג החברה מידע מלא במסגרת עסקה כלשהי אך נציג החברה בכל זאת מעניק ללקוח הטבות (שייתכן שלא מגיעות ללקוח ע"פ המדיניות של החברה), בין אם זה מעצלנות של הנציג או חוסר אחריות שלו, האם הלקוח פטור מלדאוג בנושא או שהלקוח צריך שוב לברר אם הוא אכן זכאי לקבל את אותן זכויות/הטבות שניתנו לו? שוב - מתנצל על האריכות. רוב תודות ובברכה, תומר

תשובה

1. יצאת ידי חובתך. אלא א"כ הזכות שניתנה לך לחשבון בנק של סטודנט נאמר או נכתב במפורש, שעם סיום לימודיך, חובתך להודיע בכתב.
2. אם שאלת את נציג החברה, שאלה ברורה מאוד, ובכל זאת קיבלת את התשובה שקיבלת, אתה רשאי להתנהל כפי שכתבת. אולם אם יש לך יסוד להניח, שנציג החברה לא בדיוק קלט את השאלה, חובתך לציין בבקשתך הכתובה את העניין. העיקרון העולה משתי השאלות הנ"ל הוא ויראת מאלקיך אני ה'. יראת מסורה לליבו של אדם, ורק ה' בוחן כליות ולב, יודע אם האדם התנהג כהלכה או בהערמה, או מה שנקרא בלשון הסלנג של ימינו "לשחק אותה ראש קטן".
3. כנ"ל. אם הלקוח מסר לנציג החברה את כל האינפורמציה בכתב. די בכך. אבל אם מסר בעל פה, עליו להיות אמתי, ולהעריך אם אכן הנציג של החברה שם לב היטב לאינפורמציה שהלקוח מסר ורק אם כך היה - די בכך. ואם לא, על הלקוח לחזור ולהבהיר לנציג.