דילוג לתוכן העיקרי

איש ימיני

שאלה

שלום למו"ר לפני כשבוע קיבלתי את הספר "איש ימיני" בעריכת / בכתיבת הרב אבירן יצחק הלוי. בגלל שאני תאב מאד ללמוד על מסורת תימן וכיו"ב קראתי בספרו וכמעט שסיימתי את הכרכים בתוך זמן קצר. אלא מאי? ראיתי את אשר כתב, ונצטערתי הרבה הרבה. הוא מראה בהקדמתו ובדבריו כאילו הוא מכוון לשלום (בנושא המחלוקת וכיו"ב) אבל אין לי אלא להמטער על דבר. ברוב הספר ישנם שקרים אודות עובדות שהוכחו בספרים אחרים! מו"ר מורנו הרב יוסף קאפח נרמס שם במעט בכל הערות הנאצה הנוגעות אליו. וזה פשוט לא ייאמן. איך רב כזה בתואר דיין יכונה? והלא דיין צריך לדעת לחקור ולדרוש הרבה הרבה, ואיך ייעשה כן? ומה מאד נפלאתי לראות את מו"ר שכתב מאמר בתוך הספר הזה, וכולו רצוף אהבה למחבר הרב אבירן, ואיני יודע לכלכל תשובתי, ובאתי כעת בפני מו"ר לפרוס שאלתי ושיתן מענה לשאלתי. כי לדעתי צריך להשתדל ולפרסם הדבר שבאמת (וצר לי לכתוב כן) יש בדבריו אי אמירות אמת ודברים מכוונים לפגוע בכבוד מורנו הישיש ומארי זצ"ל.

תשובה

הרב המחבר פנה אלי לפני שנים רבות, כשעדיין היה בראשית דרכו עם תחילת איסוף החומר, כך שלא ידעתי כיצד יכתוב סופית את דבריו שלו, ומאחר ושנים רבות חלפו עד שהספר יצא לאור, בשלושה כרכים, כמוני כמו כל הקוראים, ראיתי רק את המוצר המוגמר. אשר למאמרי באותו ספר. לצערנו, ובעוונותינו המרובים, המחלוקת שפרצה בתימן סביב עניין הקבלה התדרדרה, והגיעה למצבים קשים ורעים, שגרמו לצלקות, שרישומן נשאר עד ימים אלו ומשפיעים לשלילה. הגיעה העת לסיים את המחלוקת, שבימינו, כבר אין לה צידוק, כי חלו שינויים כבירים בעדה, מאז עד ימינו. שינויים אשר כבר אינם מצדיקים את המשך המחלוקת, ואפילו מייתרים אותה, וניתן לומר שאוסרים את המשך קיומה. ומאמרי, באותו ספר, נועד להראות שאפילו בעיצומה של המחלוקת, שני הרבנים שהיו הציר המרכזי למחלוקת, נהגו לפחות בכתובים, כבוד זה לזה, כי כל מה שכתבתי מגובה במסמכים. ופרט חשוב מאוד, שמצווה לפרסמו, וכך עשיתי, שבעיצומה של המחלוקת בתימן, המשיכו רבני העדה עם מו"ר הרה"ג יחיא קאפח ז"ל, לתפקד, כמורי הוראה, כבי"ד. והוא משיב, והוא כותב פסקי דין, שרבני תימן מכל גוני הקשת של המחלוקת, חתומים, ואם כך נהגו אז, יבין כל קורא כיצד צריכים לנהוג בימינו, כי יש בימינו אשר מלבים את אש המחלוקת ומרחיקים את הנוהגים כהרמב"ם מנישואין ומן הישיבות ומן הרבנות.