דילוג לתוכן העיקרי

מצוות תפילה

שאלה

כבוד הרב שלום, ברצוני לשאול לגביי מצוות תפילה (עבור גברים):
1. האם 3 תפילות ביום הם בגדר חומרה או שהם חובה הלכתית רגילה?
2. שאלה ספציפית: לא מזמן נוצר מצב שבו קרוב משפחה לא הגיע לפדיון הבן (אותו קרוב הוא הדוד של התינוק). הייתה לו משימה שקשורה לעבודה שהיה לו דחוף לבצע ובמקביל התקיים פדיון הבן. נשאלת השאלה הבאה: במידה וויתור שלו על אחת התפילות היה חוסך לו זמן ומאפשר לו להגיע לפדיון הבן - האם מותר לו לוותר על אחת התפילות?
3. ובאופן כללי - האם במצבים לחוצים (עודף פעילויות דחוסות בזמן) האם אדם יכול לוותר על תפילה בכדי להספיק את הפעילויות השונות? באילו נסיבות מותר לוותר על תפילה? אני דיי בטוח לגביי התשובות אך חשוב לי לוודא.
בתודה מראש ובברכת בשורות טובות.

תשובה

1. הן חובה מדרבנן. ערבית היתה רשות, וקיבלו אותה כחובה.
2. לא. כי נוכחותו בפדיון היא רק רצויה, אבל היא אינה מעכבת את ביצוע הפדיון, ואילו התפילה בזמנם היא מצווה חולפת, והיא קודמת. ולאחריה, יסע הדוד לשמחת הפדיון גם אם יגיע לאחר הפדיון. וישמחם, ויברכם, וזכות גדולה תהיה לו, שגם התפלל וגם שימח את קרוביו, בגין מצוות הפדיון.
3. מבחינה עקרונית אין לוותר על תפילה בגלל פעילויות שונות. אבל ישנן פעילויות שהן דוחות תפילה, כגון טיפול בחולה, טיפול שלא ניתן להידחות, וכשאין אחר שיכול לטפל בחולה, וכן עבודה לצורך פרנסה, שאין זמן אחר לבצע אותה עבודה, זולת אותו זמן וכן כיו"ב. ובמקרים כאלה יתפלל בתפילה שלאחריה תפילת תשלומים.