דילוג לתוכן העיקרי

בנ"י במצרים,

שאלה

לרב שלום אשמח אם כבד הרב יוכל לענות לי על מספר שאלות שלא הבנתי גם אחרי עיון במפרשים:
1. כאשר ה' מתאר למשה את הסבל של עמ"י הוא אומר למשה "ראה ראיתי" מדוע יש כפילות בפועל?
2. מדוע לא כתוב במפורש בתחילת פרק ג' בספר שמות לאיזה ארץ ה' יביא את עמ"י הוא רק אומר לארץ זבת חלב וכו' מדוע אין ה' אומר את שמה ל הארץ?
3. מדוע יש חזרה על תיאור הסבל של עמ"י במצרים, ה' בפרק ג' פסוק ז' מתאר למשה על הסבל ושלושה פסוקים אחרי לפני שהוא ממנה את משה לשליחות ה' חוזר שוב פעם על הסבל, מדוע יש חזרה?
תודה רבה על העזרה.

תשובה

1. מבחינת הפשט, כך דרכו של המקרא, להשתמש גם במקור. כמו עלה נעלה, יכול נוכל ועוד. אך אין ספק שיש בשימוש כפול הדגשה, עיין ספורנו, שמות, ג, ז, שהכוונה היא אמנם ראיתי, כלומר באמת ראיתי. ואפשר שראיתי ראייה מדוקדקת את הסבל ויסורים שלהם.
2. שם הארץ הוא ארץ כנען. והתורה כתבה זאת במפורש, וכמפורט, שמות, ג, ח. אל מקום הכנעני, והחתי, והאמורי, והפרזי, והחוי והיבוסי. והם ששה מעשרה עמי כנען, שהובטחו לאברהם אבינו, בקרית בין הבתרים, בראשית, טו, כ - כא. ובאמת, שבימי יהושע ודוד המלך כבשנו שבעה עמי כנען, ושמותיהם בדברים ז,
א. והשם גרגרשי, חסר כאן, בשמות. ויפה ציין דעת מקרא לדברי חז"ל, שהגרגשי לא נכבש, אלא הוא התפנה מרצונו לאפריקה.
3. ציין באופן ממוקד את הכפילות שאת פשרה אתה רוצה להבין.