מה קודם למה - עטיפת טלית או הנחת תפילין?
מה קודם למה - עטיפת טלית או הנחת תפילין? קבלה מרבותינו עוד בתימן שקודם עטיפת טלית ולאחר מכן הנחת תפילין שאיסור גדול מי שמניח תפילין קודם לבישת הציצית. אני מתפלל בבית כנסת תימני ולאחרונה וראיתי שיש נוהגים להניח קודם תפילין ולאחר מכן עטיפה בטלית למרות שלא לבשו טלית קטן מהנימוק שמעלים בקודש ואין מורידין. ילמדנו רבנו מה הנכון לנהוג בעת הזו פה בארץ ישראל, והאם נכון הוא שבתימן נהגו אחרת?
תודה מראש שמעון צובירי
לפי רבינו, איזה מהן שירצה יקדים הואיל והכלל ההלכתי קובע: שאם יש לאדם שתי מצוות: אחת - תדירה (=ציצית) ואחת מקודשת יותר (=תפילין) איזה מהן שירצה - יקדים. אולם שיטת מרן השו"ע (או"ח, כב, א) שיקדים הטלית ואח"כ תפילין, שמעלין בקודש. ופירש ביאורי הלכה שם, שצריך (=האדם) לילך מדרגה (=נמוכה) לדרגה (=גבוהה יותר) ולהתעלות בקודשה, כי מתחילה הוא רק מכסה את עצמו בכיסוי של מצווה (=טלית), ועל ידי התפילין הוא מקשר את עצמו הייחוד והקדושה". וזהו המנהג שנפוץ. ולא ידוע לי על קבל של אבותינו שיש איסור למי שמניח תפילין ואח"כ טלית. ועל כגון זה נאמר, אם קבלה - נקבל, ואם לדין - יש תשובה. אבל צריך להוכיח שיש קבלה אמתית מפי ת"ח ולא מהמון העם. ועיין ערוך השולחן, או"ח, א - ו, ותרווה צמאונך. וכדאי שתאזין להלכה יומית באתר נצח ישראל באודיו, שם הרחבנו את הדיבור בעניין זה, פרטי הדינים בזה, ואת גדר המנהג והחריגה ממנו, ובעיקר התייחסות לכלל מעלין בקודש ולא מורידין, שבמהותו של כלל זה הוא שונה ממה שהשתמש בו מרן בעניין זה.