דילוג לתוכן העיקרי

קידוש ועריכת סדר במשפחה שיש בה דתיים וחילוניים

שאלה

הננו ארבעה אחים העורכים את הסדר יחד. שלושה אחים דתיים ואחד לא. יש לציין שלאח הלא דתי יש בנות ונכדים דתיים והוא סוג של מסורתי עושה קידוש והבדלה בשבת אינו מדליק אש בשבת בבית שומר כשרות. נוסע בשבת. לשלושת האחים הדתיים חלק מהילדים אינם דתיים. לסיכום המשפחה מעורבת דתיים וחילוניים. עד היום לא נפסל אף אחד מבני המשפחה מלקדש או לברך בשבת או חג או בקריאת כל חלק מההגדה וזאת על פי מסורת ההורים (כיום האב אינו בין החיים) השנה אחד מהאחים הדתיים מנסה לפסול את האח הלא דתי ואת שאר בני המשפחה הלא דתיים מלקדש ולקרוא חלקים מההגדה. האח הלא דתי ובנותיו הדתיות מתנגדים לנסיון זה הגורם לעוגמת נפש. ושוקלים לא להצטרף לסדר המשפחתי. להלן שאלותינו:
א. האם קיימת הלכה בנושא זה ואם כן מה היא?
ב. אם האח הלא דתי מקדש בסדר פסח האם הוא מוציא ידי חובה את בני המשפחה?
ג. האם מנהג המשפחה שלא לפסול אף אחד קודם להלכה? והאם קיים הבדל בהלכה בין עדות ישראל השונות?
ד. אותה שאלה אולם לגבי קידוש ערב שבת ושבת.

תשובה

יש לקרב כל יהודי, גם זה שמחלל שבת בפרהסיא, אולם מחלל שבת בפרהסיא מבחינה הלכתית, חלילה, נחשב לגוי. אבל יש מגדולי ישראל שהורו, שאם הוא מדליק נרות לשבת, מקדש, ושומר כשרות, הוא אינו כגוי, אע"פ שבאמת זה דבר חמור מאוד שהוא מחלל שבת בפרהסיא. ולכן אם לעצתי תשמעו, תנהיגו אהבה ואחווה ושלום ורעות, ותחוגו כל בני המשפחה בליל הסדר. כל אחד יקרא חלקו בהגדה, כמנהג אבותינו, ואת הקידוש יאמר הגדול שבאחים, אם אינו מחלל שבת בפרהסיא. וה' יסייעכם במעשי רצונו.