דילוג לתוכן העיקרי

תספורת וגילוח בספירות העומר

שאלה

שלום כבוד הרב!
אני וחבריי (התימנים) חולקים זה על זה האם מותר להסתפר בספירת העומר. הוא אומר לי שלפי הרמב"ם מותר להסתפר בספירת העומר אא"כ אתה מסתפר לכבוד השבת כל יום שישי או כל יום שישי שני... ואני מסתפר בד"כ בימי שישי, יוצא לפעמים שאין לי זמן להסתפר או שיש אירוע שאני צריך להיראות מכובד.... (ואני ברוב ימי השישי מסתפר). אני תימני בלדי (צנעאני) שהולך לפי מנהגי הבלדים. אז האם מותר להסתפר בספירת העומר ובאיזה תנאים? ועוד שאלה. האם מותר להתגלח בימי שישי בספירת העומר? הלא התימנים בתימן אינם גילחו את זקנם... (ואני באופן קבוע מתגלח בימי שישי לכבוד שבת קודש)
תודה רבה על תשובתך !! ד"א : אני מאוד נהנה מהרצאותיך בבית הכנסת "שיבת ציון" !!

תשובה

1. הרמב"ם לא זכר כלל את המנהג שלא מסתפרים בימי הספירה. ולכן לפי הרמב"ם, אין מגבלה מתי להסתפר בימים אלו.
2. בצנעא חדר המנהג הנ"ל, אך לדעת מהרי"ץ (שו"ת פעולת צדיק, עו), הוא חדר בטעות, ולכן הר"ד משרקי ז"ל ומהרי"ץ ז"ל קמו ועשה מעשה, והסתפרו בימי חמישי או ששי, לכבוד שבת, כפי שאבותינו נהגו, אז, שם, בכל ימות השנה, שתספורת שיער הראש היתה כל שבוע או כל שבועיים, לכבוד שבת, כמו רחצה לכבוד שבת. והנה אליבא דאמת, מאחר והמנהג נתקבל בטעות, הרי שהוא בטל, ויכול כל יהודי מצנעא וסביבותיה, להסתפר בכל יום בימי הספירה. אעפ"כ הנטייה היא לא להיות שונים לגמרי משאר העדות, ולכן יש להסתפר ביום חמישי או שישי לכבוד שבת.
3. אכן אבותינו בתימן לא התגלחו כלל, כל ימות השנה, ולכן אי אפשר לומר שהם אימצו את המנהג שלא להתגלח בימי הספירה, ומאחר ואפילו אלו שנהגו שלא להסתפר בימי הספירה, יש מהם שנוהגים להקל לגבי גילוח, משום שהרגיל להתגלח, הוא סובל מאוד כשאינו מתגלח. ובוודאי שהוא נראה כמנוול בשבת, הרי שבוודאי מותר ליהודי תימן להתגלח בסם, גם בימי הספירה.