דילוג לתוכן העיקרי

שונות

שאלה

לכבוד הרב שלום רב
1) א) אשה בהריון, יכולה לשמש עם בעלה גם ללא בדיקה לפני ואחרי או לא שנא הריון משאר ימים? אם הרב יוכל להרחיב בהבדלים בין תקופת ההריון לשאר הזמן זה מאוד יועיל לנו.
ב) אני ואשתי אחרי התשמיש לרוב שוכחים לבדוק גם כשקמים בבוקר, האם אנו עוברים על איסור?
ג) האם מותר לכבס עד לשימוש חוזר?
2) גבי קביעת מזוזה א) האם דבק דו צדדי חזק נחשב כקביעת מזוזה לדלת?
ב) מתי עלי לברך לקבוע מזוזה? אם המזוזה נפלה ואני בא לקבעה שוב האם גם אז עלי לברך?
ג) האם כל פעם כשיש עלי חיוב לברך לקבוע מזוזה האם יש עלי גם חיוב ברכת שהחיינו?
ד) כשאעבור דירה אוכל לקחת את המזוזות שאני שמתי ולהחליפם באחרות הקודמות שהיו בדירה? וכשאחליפם אצטרך לברך לקבוע ושהחיינו או בעצם על קביעת כי איני קובע לעצמי?
3) א) האומר שמע שמע משתקים אותו, האם הכוונה לכל מילה שבשמע שכופל אז משתקים אותו או רק במה שמשמעותו כשתי רשויות?
ב) בנוגע לכפילת פסוקים בשמע שגוערים בו, האם הכוונה לכל פסוק בשמע?
ג) אני מתעורר בבוקר לפני הנץ אבל מתפלל אחרי הנץ. אני קורא את שמע לפני הנץ ללא תפילין בכדי לצאת ידי חובת ק"ש בזמנה, ואח"כ שוב בתפילה עם ברכותיה. האם אני נוהג כשורה?
ד) קורא לפעמים שאני מאבד ריכוז בשמע ורוצה לקרוא שוב מאותה פרשה, האם זה אסור?
4) א) בתפילת שמונה עשרה בלחש, אם אני מגיע ליהיו לרצון הראשון והשליח ציבור בחזרה כבר מגיע לקדושה, האם אפשר לענות שם על הקדושה? על כולה?
ב) ומה הדין לגבי תפילת שמונה עשרה ביום הכיפורים? גם שם אפשר לענות כשאני מגיע ליהיו לרצון הראשון קודם שהתחלתי את התחנון הארוך?
5) א) אדם שברך ברכת הרואה בלילה הראשון וכעת מדליק בבית ומברך להדליק נר. האם אדם אחר מבני הבית יכול לברך את שאר הברכות למרות שאינו מדליק? אם לא כיצד ינהג?
ב) אדם ששכח לברך שהחיינו בלילה הראשון מה יעשה? יש תשלומים כל שמונה לברכת שהחיינו?
תודה רבה וכבוד רב

תשובה

א. גם אשה בהיריון בודקת עצמה לפני תשמיש ולאחר תשמיש, רבינו, איסו"ב, ד, טז.
ב. אפשר לבדוק למחרת.
ג. אם חוזר להיות לבן לגמרי - מותר.
2.
א. כן.
ב. כן.
ג. לא. כי ברכת שהחיינו על המזוזה, היא מדין קנין חדש, ולא בגלל קיום המצווה.
ד. אינך חייב להשאיר מזוזה קבועה לבא אחריך, כי המזוזה חובת הדר. אסור ליטול את המזוזה, כשאין כוונה לקבעה במקום אחר, כי מעלין בקודש ולא מורידין, ומאחר וכבר שימשה בפועל למצווה, אסור לעקרה ולגנזה. וזו הסיבה שהדייר חייב להשאיר המזוזה, אך אם יש לו מקום וכונה לקבעה במקום אחר מותר. והאוסרים הורו, שמותר לו, כשהוא עובר דירה, לקרה בשביל ליטול את הנרתיק, ואז הוא כבר לא חייב לקבעה מחדש.
3.
א. הכוונה לכל הפסוק שמשמעותו קבלת עול מלכות שמים, וכפילותו נראית כשתי רשויות.
ב. כן.
ג. כן. אבל יש לך מ נין שמתפללים בהנץ - עדיף.
ד. לא. עליך להמשיך, ורק בפסוק ראשון, עליך לחזור אם לא התכוונת.
4.
א. נראה שלא, כך ביהיו לרצון האחרון, שהוא אם שכח ממנו, אומרה לפני יהיו לרצון האחרון, רבינו, תפילה, י, יד.
ב. לא. עליך לסיים גם את הנידוי.
5.
א. כן. כי שאר בני הבית טרם בירכו ברכת הרואה, ושהחיינו.
ב. יבךר בתוך החצי שעה, ואם לא בירך בזמן זה, מאחר והדליק, שוב אינו מברך למחרת.