דילוג לתוכן העיקרי

שאלות - חנוכה

שאלה

שלום לרב
1. מהו הזמן הנכון להדלקת נרות חנוכה?
2. האם הרב מסכים עם סברת הרב אליעזר מלמד שכתב השבת בפינתו ההלכתית בעיתון "בשבע" כי כיום המונח "עד שתכלה רגל מן השוק" אינו מדבר על עד חצי שעה מזמן השקיעה / צה"כ אלא עד אזור שעה שמונה בערב - ועינינו הרואות... ואם כך לכתחילה יכול להדליק עד אז? מה דעת הרב בעניין?
3. לאדם שנמצא עד שעה שש בעבודה ובהתעלם מסברת הרב מלמד, האם עדיף שידליק בשקיעה/צה"כ בעבודה מנרות שלו ויכוון להוציא את אישתו וילדיו אשר בבית או שעדיף שאישתו תדליק בזמן זה בבית ותכוון להוציאו ידי חובה?
4. מה דעת הרב בעניין ברכת הראייה, האם לברך כשרואה נרות חנוכה? מה הדין שכבר הדליק בביתו ויכול שבדרכו יראה נרות רבים - האם יברך כל פעם?
תודה לכת"ר.

תשובה

1. כדי שעה או יותר מתחילת השקיעה, משעה 16:40.
2. זה לא עניין אם אני מסכים עמו, כי הוראתו מושתתת על מפרשים ופוסקים שונים. אני מתייחס לשיטת רבינו, וזו סבורה, שריגלא דתרמודאי האמור בגמרא, הוא ציון הזמן המדויק, כדי שלא להקדים ולא לאחר, ולא משום שאז היתה אפשרות לפרסם את הנס בגלל התרמודאים וכיוצא בהם.
3. עדיף שאשתו או ילדיו הגדולים ידליקו בבית בזמן, ובכך הוא יוצא ידי חובה, אבל יציע לחבריו במקום עבודתו, שידליקו נר חנוכה, כל הללו שאין להם מי שידליק עליהם בביתם, וכן גם הוא יצא ידי חובה, של הדין המצריך להדליק גם בצד השני של הבית מפני הרואים.
4. לדעת רבינו, אם הדליק בביתו ובירך על הנסים, בכך הוא פוטר כל ראייה שיראה בתוך החצי שעה. אולם אם הדליק במקום בודד, ולא עלה על דעתו שיראה עוד נרות חנוכה, הרי כשיצא ויראה נר חנוכה בתוך החצי שעה, חוזר ומברך שעשה נסים. וכן אם נסע לביתו, והגיע הזמן, וטרם הגיע לביתו, ובינתיים הוא ראה נר חנוכה, מברך שעשה, וכשיגיע לביתו לא יברך שעשה, רק בני ביתו יברכו.