דילוג לתוכן העיקרי

שאלה בנושא "לא תחמוד"

שאלה

שלום לרב ערוסי הפנו אותי לשאול אותך שאלה מכיון שאינך רק רב איש תורה, אלא ם איש אקדמיה שעוסק בפילוסופיה. ושאלתי היא, כיצד התורה מצווה אותנו לא לעבור עבירה שהיא כביכול כבר במחשבה בוצעה אותה עבירה? אני מתכוון לאיסור "לא תחמוד". הרי מיד שבן אדם חומד משהו, רוצה משהו של חברו, אין לו אפילו אפשרות בחירה לעשות או לא לעשות, לרוצח למשל, עומדת בחירה האם לרצוח או לא לרצוח, מכיון שיש מחשבה מקדימה למעשה. כאן, מיד במחשבה ישנה עבירה, ואין אפשרות כביכול למנוע את העבירה אשמח אם תסביר את הנושא מזוית ראייתך.
תודה רבה

תשובה

עליך לדעת, שגם הרהורים שבלב, מחשבות, תאוות וכיו"ב, הם עניין רצוני, כלומר בחיריים שנתון לבחירה חופשית. צא וראה, אדם ראה נכס של חבירו וחמד אותו, והפציר בחבירו, ופיתה אותו במחיר מפולפל, עד שהניא אותו למכור לו אותו נכס, הרי שיש מחשבה רעה ומעשה רע. אמנם לגיטימי לחשוב ולרצות נכס של פלוני, ומותר להתעיין אצל בעל הנכס אם הוא מעוניין למכור את הנכס, אך משעה שבעל הנכס אמר שאינו מעוניין למכור, על אותו מתעניין לחדול מלהתאוות לאותו נכס ולא להתחיל לחשוב מחשבות כיצד לשדל את בעל הנכס שימכור לו אותו נכס. ומהלך כזה הוא ענין של בחירה, רבינו בסה"מ, לאוין, רסה, כתב שהוזהרנו מלהשליט מחשבותינו בתחבולות. כלומר, עלינו לרסן את מחשבותינו שלא לתחבל תחבולות כדי לשנות את רצון בעל הככס, כל זה עניין של בחירה. כי אם המתעניין היה בבחינת איזהו עשיר השמח בחלקו, לא היה מגיע למחשבות תחבולתיות כיצד להוציא את הנכס מבעליו, או אשתו ח"ו. נראה כיצד חמדת אחאב את כרם נבות, הביאו לשפיכות דמים, דמי נבות היזרעאלי. רוצה לומר, אשרינו שתורתנו מצווה ומזהירה אותנו על דברים שבלב: אמונה, כפירה, שנאה בלב ועוד, ועל כך נכתב ספר חובות הלבבות, כי יש בחירה חופשית גם לעניינים שבלב. בעניין זה תוכל לשמוע הלכה יומית באתר נצח ישראל באודיו.