דילוג לתוכן העיקרי

מספר שאלות

שאלה

שלום עליך מארי,
1. האם אף לשיטת רבנו צאת השבת היא כדעת רבנו תם? ואם כן, האם צריך להקפיד בכך גם היום בא"י שהמנהג כמו הגאונים?
2. כתוב: אל תקרי בָנָיך אל בוֹנָיך, ולפי קריאתנו אין הבדל בקריאה, שניהם נקראים בוֹנָיך. האם אין זו קושיא על מסורת הקריאה שלנו? שאם באמת הקריאה המקורית היא במקום "קמץ" לקרוא "חולם" הרי אין הבדל ולעולם המילה נקראת בוניך.
3. בסידור שיח ירושלים כתוב - "כשמסיים תפילתו יפסע לאחור ולא ימתין עד שיסיים חבירו ומיד ייפול על פניו." מדוע אין כאן בעיה - לעבור לפני המתפלל?

תשובה

1. המנהג כמו הגאונים.
2. יש הבדל בהיגוי, כי החולם אין להגותו כמו קמץ כלל.
3. במקדש היו עומדים צפופים ומשתחווים רווחים, וד"ל.