דילוג לתוכן העיקרי

אופן הנחת התפילין

שאלה

שלום עליך מו"ר,
1. בעניין הנחת התפילין, שמעתי שלוש דרכים באופן הנחתם: הראשונה, לסיים את כל הכריכות כולם, כולל על האצבע האמצעית וסיום הכריכה על כף היד, ורק לאחר מכן לעבור לתפילין של ראש. השניה, לכרוך רק עד כף היד, להניח של ראש, ואחר כך להשלים את שלושת הכריכות באצבע האמצעית וכף היד. השלישית, להדק את התפילין על הקיבורת, להניח את של ראש, ואז להמשיך את שבעת הכריכות סביב הזרוע וכף היד. כיום אני מניח בצורה השניה המוזכרת לעיל, הנפוצה יותר עד כמה שידוע לי. אשמח לדעת מהי הצורה נכונה ביותר לדעת רבינו ולמנהגינו, וכן אם יש טעות באחת מן הצורות הנ"ל.תודה רבה!

תשובה

לענ"ד הצורה המועדפת היא הראשונה, כי שיטת רבינו, היא כדלקמן:
א. תפילין של יד היא מצווה בפני עצמה.
ב. תפילין של ראש היא מצווה בפני עצמה, וסיום המצווה ששרד כתקנה היא ע"י קשירת הכריכות באצבע וביד.
ב. אין מעבירין על המצוות, ולפי כלל זה, יש צורך לסיים מצווה, ואח"כ לעשות מצווה נוספת, ואין להפסיק בעניית מצווה אחת, כדי לעשות אחרת.
ג. ואין בעיה לגבי הברכה כי מאחר ושתי המצוות, של יד ושל ראש הן מעניין אחד, ברכה של יד מוצאיה גם של ראש, כל עוד לא הסיח דעתו ולא דיבר, ולכן ניתן לעשות זו אחרי זו, בלי הפסק בברכה אחת.