דילוג לתוכן העיקרי

ארבעת המינים והלכות סוכה

שאלה

לכבוד הרב שלום רב
1) שעור הדס וערבה זה שלשה טפחים, מאיפה מבינים ברמב"ם שצריך שכל השעור צריך להיות עם עלים?
2) הדס שנשרו רוב עליו אם נשארו שלשה עלין בקן אחד כשר והסביר מארי שהרי עבותו קיימת. ומביא דוגמא שנשרו כאן שנים וכאן אחד שבסך הכל הן מיעוט. אם נשרו ממש רוב עליו שלא נשארו כאן אחד וכאן שניים אלא יש קנים ריקים ממש אבל נשאר בקן אחד שלשה עלין האם כשר? ואם אפשר הסבר אודה לרב.
3) ערבה שנשרו רוב עליה מה הדין?
4) ערבה שיבשה האם דינה כהדס שיבש שאם נשארו שלשה עלין בראשה לחין שכשרה?
5) אם האתרוג נשר מהעץ בצורה כזו שלא נשאר חלק מהענף באתרוג מה שקרוי עוקץ, האם כשר? תזכה לשנים רבות ולמועדים טובים

תשובה

1. מהדין של נשרו רוב עליו, אנו מבינים שלכתחילה יש צורך שכולו יהיה רחוש בעלים, ולכן הוא נקרא עבות.
2. אכן כן. מארי פירש שנשרו רוב עליו, כגון שחלק נשרו שני עלים, וחלק עלה אחד, והסך הכל הוא שנשרו רוב עליו. ואז ההדס כשר, אם נשאר סימן עבות, פירוש קיום שלושה עלין דק ואחד.
3. כדין ההדס.
4. רבינו לא זכר דין יבשו, לא בהדס ולא בערבה. אבל ממה שכתב בהדס שלושה עלין לחים, משמע שיבשו. אצל רבינו פירושו נגבו, כלומר בלי לחות. ולכן הדס וערבה שיבשו, כלומר עליהן נגבו מלחותם, כשרים, אם נשארו עלים לחים.
5. כל שנשאר רוב עוקף מחפה את הגומא - כשר.