דילוג לתוכן העיקרי

שפך לו קיתון על פניו בשאר מצוות

שאלה

שלום לרב שליט"א האם יש מי שאומר, שמה שמצינו בסוכה שאם ירדו גשמים המשנה אומרת ש"משלו משל, למה הדבר דומה, לעבד שבא למזוג כוס לרבו, ושפך לו קיתון על פניו.", האם זה נכון גם בשאר מצוות (למשל ציצית, תפילין וכו') שאם אדם נאנס אז כאילו הקב"ה לא רוצה את המצווה של אותו אדם? (שמעתי שיש רע"א שכך משמע ממנו, האם זה נכון?) שאלה נוספת, האם מה שכתוב "משלו משל, למה הדבר דומה, לעבד שבא למזוג כוס לרבו, ושפך לו קיתון על פניו." זה נכון דווקא על גשמים (כמו שמובא במשנה שם) או שנכון על כל מצטער של אדם בסוכה? יישר כח לרב

תשובה

חז"ל אמרו זאת על הגשמים, ואין להרחיב דבריהם מעבר לכך, שהרי הגשמים הם ברכה, ותשרי הוא זמנם. אם בעת הישיבה בסוכה ירדו גשמים, חז"ל המליצו לראות בזה מעין איתות אלוקי, שמא עבודתנו את ה', באותה מצווה, אינה כהלכה ואינה רצויה. בשאר הדברים - לא כן.
1. מצטער פטור מן הסוכה, ואינו נחשב כמבטל מצוות עשה של ישיבת סוכה.
2. אנוס, בכל מצווה - רחמנא פטריה. ואינו נחשב כנזוף. אבל לעולם יתפלל האדם לאביו שבשמים שיזכה אותו לעבוד את ה' במושלם.