דילוג לתוכן העיקרי

לגבי מכירת חמץ

שאלה

שלום כבוד הרב יש לי מספר שאלות בקשר למכירת חמץ: ממה שידוע לי, על מנת שהמכירה תחול, החמץ צריך להיות במקום ספציפי בבית של המוכר על מנת שיהיה ניתן להקנות אותו בקניין חצר. בגלל זה התעוררו אצלי שתי שאלות:
1. אבי ז"ל נפטר לפני שנתיים, ואמי כמובן ממשיכה לגור בבית, אבל לא עשינו העברת בעלות מסודרת בשום דרך. כלומר, אינני יודע אם מבחינה הלכתית "יבשה" הדירה נחשבת "שלה". השאלה היא האם היא יכולה למכור את החמץ בעצמה במצב כזה? השאלה נובעת מכך שאני לא יודע אם היא יכולה להקנות את מקום החמץ. ואם לא, מה הפתרון המיטבי?
2. אחותי (הבוגרת והרווקה) גרה עם אמי בבית, ויש לה חמץ משלה שהיא מעוניינת למכור. מדובר בדברים ששייכים רק לה. האם היא יכולה פשוט להכניס אותם לארון שבו מוצרי החמץ ולסמוך על המכירה של אמא שלי? או לחילופין - למכור בעצמה, אבל להכניס אותם לארון שבעצם איננו שייך לה והיא לא יכולה להשכיר אותו? ואם לא, אז מה הפתרון המיטבי?
תודה רבה מראש דוד

תשובה

1-2. עמדתי היא שאדם פרטי יגמור בפועל את החמץ עד ערב פסח, ולא יזדקק למכירת חמץ, משום שיש בה הרבה פקפוקים. לגופו של דבר ככל שלא תהיה לך ברירה, רק להזדקק למכירת החמץ, יש בשטרות מכירת חמץ, דרכי קניינים שונות, שהחמץ יימכר לגוי, גם כשהמוכר חמץ אינו בעלים רשום על כל הבית, או בכלל אינו בבעלותו.