דילוג לתוכן העיקרי

שעטנז, עבודה בקבלנות וקבלת הכרה אקדמית על לִמוד בישיבה

שאלה

לכבוד הרב שלום וברכה,
1) האם בגד מקשמיר, כֻתנה ומשי נחשב שעטנז? האם דברי הרב עובדיה יוסף זצ"ל (ילקוט יוסף יורה דעה סימן רצ"ח ס"ח): "וכיום מותר לערב משי עם הצמר ועם הפשתן" הם גם לדעת רבנו?
2) האם עוזר מחקר הנדרש לדווח למוסד האקדמי לפי שעה רשאי לתאם עם החוקר המעסיקו שיעבוד בקבלנות? תקציב המחקר קבוע ונתון לשִקול דעתו של החוקר, כך שלכאורה המוסד האקדמי אינו נפגע מכך.
3) לכל אורך לִמודי התואר הראשון נמנעתי מקבלת הכרה בלִמודי בישיבה. כשוחחתי על כך עם אנשים, מעולם לא הדגשתי שהדבר הֻחלט "בלי נדר", אם כי מעולם לא נדרתי בקום עשה. אם בכ"ז ברצוני לקבל הכרה בחלק מלִמודי, האם עלי לעבור התרת נדרים?
תודה, ושנתבשר בבשורות טובות,

תשובה

1. משי וצמר נאסרו מדרבנן, בגלל שהמשי דמוי הפשתן, משום מראית העין, רבינו, כלאים, י,
א. ועיין השו"ע, יו"ד, רצח, א, הביא דין זה, והביא שבזמן הזה שהמשי מצוי ומכירים בינו לבין פשתן, אין חשש למראית העין ומותר. אבל רבינו, אפשר שיחמיר, כי לדעתו, כל גזירה, אפילו בטל טעמה, מחייבת, עד שסנהדרין תבטל אותה. וכן שגזריה של מראית עין החמירו, אפילו בחדרי חדרים. תוכל לשמוע הלכה יומית באודיו באתר נצח ישראל.
2. בדרך כלל לכל קרן מחקר יש כללים ותנאים שהאוניברסיטה קובעת, והיא מחייבת את כולם, לרבות החוקרים, ולרבות המנחים. ועל פי אותם כללים יש להתנהל.
3. לפי הרמב"ם, כל דפוס התנהגות שאדם התנהג לפיו, בגלל שיקולים דתיים, אינו נחשב לנדר, אם האדם לא הוציא בפיו, שהוא מתחייב להתנהג באותו דפוס התנהגות.