דילוג לתוכן העיקרי

השפעת מכשרי שמיעה על עבודת ה' יתברך

שאלה

שלום מארי רצון ערוסי הלוי שליט"א, לאחרונה, בשיעור תורה בשבת, נדונה השאלה האם מי ששומע ברכה, קדיש או קדושה יענה אמן והרב המעביר את השיעור אמר שהוא מורה שאין לענות אפילו אם מדובר בשידור חי מכיוון שהשומע לא שומע את קולו של המברך, הבן אדם שאומר קדיש או של הש"ץ האומר קדושה. בעקבות נושא זה, במהלך לימוד בחרותא עם חבר שלי המשתמש במכשירי שמיעה בשתי אוזניו כי בלעדיהם הוא לא שומע שום דבר, נשאלו כמה שלאות: האם הוא יכול להצטרף למניין, הרי הש"ץ צריך עשרה גברים שיענו לברכותיו? האם יוצא מידי חובת קריאות התורה, הרי הוא שומע את הקריאה בגלל מכשירי השמיע? וכן האם הוא לא יוצא מידי חובה בכל מצווה הקשורה לחוש השמיעה, קריאת מגילה או הבדלה הנאמרת ע"י מישהו אחר וכו'. אנא מכבוד המארי להתייחס לשאלותיו כי הוא באמת מוטרד בגלל חששות אלה והוא באמת רוצה לעשות כרצון ה' יתברך. בברכת חודש טוב, אליעזר

תשובה

אני מניח שחברך שאינו שומע, רק באמצעות מכשירי שמיעה, מסוגל לשמוע אם יצעקו מאוד ליד אוזנו, ואם כן, שמיעתו באמצעות מכשירי השמיעה, אינה פוגעת במעמדו ההלכתי:
א. הוא מצטרף למנין
ב. הוא יוצא ומוציא ידי חובה בקריאת התורה
ג. הוא יוצא ומוציא גם בקריאת המגילה, שהיא חובה אישית, מדברי סופרים
ד. הוא יוצא ומוציא גם ידי חובה בשמיעת קול שופר, שהיא מצוה אישית, מדאוריתא. נכון, שהרבה פוסקים בדעה, שאין יוצאים ידי חובת הנ"ל ע"י שמיעה מן הרדיו, גם בשידור חי, כי הקולות הם קולות ממכונה, ולא הקולות הטבעיים, אך יש חילוק בין זה לבין פעולות מכשירי שמיעה הצמודים לאוזן.