דילוג לתוכן העיקרי

מוסריות מלחמת הרשות

שאלה

שלום וברכה הרמב"ם פוסק שמותר למלך לצאת למלחמת רשות, כדי 'להרחיב גבול ישראל' או 'כדי להרבות בגדולתו ושמעו'. ושאלני בעל תשובה והובכתי כי לא היה בפי מה לענות לו. הוא שאל היאך מלחמת רשות היא מוסרית? מותר לעם לקום יום בהיר אחד ולשעבד\להשמיד את העם שהוא שכנו? וכדי להמחיש את הקושיה - וכי מותר לאדם פרטי שחסר לו כסף, ולשדוד את השכן שגר לידו? ודאי וודאי שלא. אז איך בין עמים הותר הדבר? ודבר שני, אשמח לקבל ביאור על דברי הגמרא "מלכותא דקטלא שיתא מעלמא לא מיענשא". נעשים מעשים של רצח אונס, וזה מותר? ועוד, ואולי הגוים שהרגו אותנו לא יענשו, כי בעיניהם אנחנו אומה אחרת? ברוך תהיה

תשובה

אילו העולם האנושי היה בבחינת ועמך כולם צדיקים, אז היה מקום לשאלתך, כי באמת, אין שום היתר להשתלט על מישהו או לשעבדו, וכל שכן להרגו, כשלא נשקף לך שום סיכון, והאנושות מוסרית. לצערנו, אנו נמצאים בתוך ג'ונגל אנושי, מאז אדם הראשון, קין והבל ואילך ואילך. ולא זו בלבד, שמותר להילחם וצריך להילחם מלחמת מגן, היא מלחמת מצווה, אלא שאפשר להילחם מלחמת רשות, אם הסנהדרין תתיר. ויילקחו בחשבון כל השיקולים המוסריים, והצידוק לאותה מלחמה, והרשות תינתן רק כשאותה מלחמה מבצרת את בטחון ישראל ואת שלומה, בתוך סביבה עוינת, שאין לסמוך עליה, שלא תקדים אותנו ביום מן הימים, ותשתלט עלינו בשל חולשתנו או בשל מוסריותנו הגבוהה.