דילוג לתוכן העיקרי

מנהגי תימן באבלות

שאלה

בס"ד שלום לכבוד הרב שליט"א.
שמי יגאל ואני ספרדי. יש לי ידיד שאמו נפטרה בתאריך ו ניסן תשע"ז. שאל מתי מפסיקים קדיש ולכמה זמן. רב תימני אמר מפסיקים ליומיים שלושה אחר אחד עשר חודש וממשיכים עד סוף השנה. אחרים אומרים מפסיקים אחר אחד עשר חודש בכלל עד יום הפטירה. מה נכון לפי התימנים? שאלה שנייה: אצל הספרדים נהוג לעשות תפילת מנחה וערבית בערב יום השנה ואחר כך סעודת מצווה וביום שלמחרת עולים לבית העלמין. הידיד אומר שאביו רוצה שיעלו לקבר ביום הפטירה עצמו ואחר כך מנחה ערבית וסעודה ומה שיצא מכך שהסעודה והערבית יהיו שייכים כבר לז ניסן ולא ליום הפטירה. מה צריך לעשות תימני במצב כזה? חוץ מזה לספרדים אסור לעלות לקבר בחודש ניסן. התימנים מקלים בזה. כיצד אני אמור לנהוג? לעלות איתם לקבר או לא? בכבוד רב

תשובה

א. ילקוט יוסף: מפסיק שבוע אחד לפני תום י"ב חודש, ואח"כ יכול לחזור ולומר קדיש. יש מהתימנים שנהגו כנ"ל, יש שנהגו להפסיק כשבועיים לפני כן, ויש אפילו כשלושה שבועות לפני כן.
ב. ביום הפטירה, ובשנה הראשונה יזהר לסיים האבלות על אביו, רק ביום הקבורה. ולכן אני מורה ובא כדעה שבשנה הראשונה יהיה יום השנה ביום הקבורה, כדי שלא יכשלו בדיני אבלות, וביתר השנים ביום הפטירה. אשר להנהגות ביום השנה, יש מנהגים שונים, והמנהג שציינת נוהג אצל הספרדים. יש מאחינו התימנים שנהגו כפי שאביו של חברך רצה, ואין זה מעלה ואין מוריד. חשוב יותר לדעת שבעיום השנה להרבות לימוד תורה ובצדקה ולמעט בסעודות, די בברכות.