ברירה
למארי ורבי הרב רצון יצ"ו שלום רב,
אודה לרב אם ישיב לשאלתי אחרי שתרתי בשו"ת באתר ובספרי רבנו ולא יגעתי.
שמעתי שהרב הורה ע"פ משנה ברורה לאסור את פעולת הבורר אוכל ממין אחר, כך שהאוכל נשאר בכף והפסולת זבה, הגם שמרבנו הדבר (לדוגמא סינון מרק - פסולת, והשארת בולבוס - אוכל, על כף מחוררת) לא משתמע ככזה, שכן הוא מתאר מצב שונה שבו הפסולת נשארת על הכף.
1. האם מותר יהיה לי למשות את הבולבוס עם כף שאינה מחוררת כך שאני שופך את המרק (הכף בשיפוע צמוד לשוליים של הקדרה) ומשאיר על הכף את הבולבוס גרידה או באמצעות מזלג?
2. האם מותר יהיה לי להוציא את הגרעינים מחתיכת אבטיח שאני רוצה לאכול לאלתר?
תיתי לרב יאריך ימיו בטוב ושנותיו בנעימים.
1. עיין בדברי מארי זצ"ל, שבת, ח, יא, אות לב, שני אופנים אסורים, האחד: שמסירין היין מן השמרים, ועושה זה נקרא משמר, והוא שייתן היין או זולתו במשמרת וירד היין המזוקק ויישארו השמרים, וזה כמו המרקד, שיורד הקמח, ונשארו הסובין בנפה.
והאופן השני, שיסיר השמים מן היין או מזולתו מן המשקין בכף מנוקבת.
2. מותר להוציא את הגרעינים מחתיכת אבטיח, כי מקומותיה קבועים וברורים. וזה נקרא ממחה.
אלו שני אופנים האסורים.
האופן המותר הוא הנקרא מסנן, ועניינו שיסינן הדבר במסנן שאין בו שמרים. במקרה שלך אין אוכל ופסולת, אלא יש דברי מאכל ויש מרק. ומותר רק לקחת בכף דברי מאכל, ולשפע אותה, כך שהמרק יחזור לסיר.