חליטת כבד
שאלה
כתב רבנו שכבר נהגו שלא לחלוט מורסן לתרנגולות שמא לא ירתיח המים יפה
וכן בהלכות מאכלות אסורות כתב שנהגו שלא לחלוט את הכבד מאותו הטעם.
לעומת זאת מותר ואף חובה לחלוט בשר לפני הבישול
האם בשני המקרים הראשונים הטעם הוא משום שיש חשש אמיתי וקרוב שעלולים להגיע לאיסור תורה ממש ואילו במקרה של חליטת בשר החשש שיימצא כזית דם לאחר מליחה הוא רחוק ולכן נהגו שמותר לחלוט בשר ולבשלו (ולא רק לעשות צלי)
תשובה
- עיין היטב בדברי רבנו מאכ"א ו, ז, ובדברי מארי שם. אות יא, שרבנו לא כתב כבד, שלא נהגו לחלוט, אלא כתב שנהגו להבהב באור ואח"כ לבשלה. ולכן מבחינה עקרונית, גם כבד אפשר לחלוט, אבל חתיכה חתיכה, ולא כמה חתיכות ביחד, כמו בשאר הבשר. ולא עוד, אלא שאם נמלחה חתיכה קנה של כבד, ונחלטה יחד עם הבשר, כשרה. כי היא קטנה.
- בפסח אסור לבשל דגנים, כי יחמיצו. והחמירו שאפילו בדרך של חליטה, אסור, שמא לא יחלוט יפה.
אבל בבשר הרי כל העולם מבשלים בשר, אחרי המליחה, ולא חוששים לדם שיוצא בטענה שהוא מוהל, ולא דם, אלא רבנו סבור שהוא דם, ולכן הוא מחויב לחלוט, ויוצא שהחליטה בבשר היא גדר וסייג, גם אם לא יחלוט יפה, אינו גרוע מבישול.