דילוג לתוכן העיקרי

חיוב חיסונים

שאלה

שלום וברכה לכבוד הרב
שמעתי את השיעור על חיוב חיסוני הקורונה, ומסכנת הרב שלפי התורה יש לחייב את החיסונים, או להפריד בין המחוסנים ללא מחוסנים.
יש לי מספר שאלות על הפסק:
1. אם החיסונים טובים ויעילים כיצד יכול הלא מחוסן להזיק למחוסן?
2. לא נבדק אם מחוסנים יכולים גם להדביק אחרים ,לכן ההנחה שמחוסנים גם מדביקים, אם מה ההבדל בהדבקת אחרים? (לדוגמא בחיסון החצבת המחוסנים יכולים להדביק אחרים)
3. החשש הגדול ממחלת הקורונה הוא מקריסת בתי החולים, כרגע מעל גיל שישים כתשעים אחוז התחסנו (חיסון ראשון בדרך לחיסון שני) ממילא אם החיסון יעיל אין כל חשש לקריסת בתי החולים כשרוב מוחלט מהאוכלוסיה בסיכון מחוסנת
4. השנה מתו פחות צעירים-כשלוש מאות 20 אחוז פחות (מתחת גיל עשרים) ממחלת השפעת מאחר ושפעת יותר מסוכנת לצעירים וישנה תופעה של נגיף שליט. אם נחסן את הציעירים נגזור על כלל הצעירים תמותה גדולה יותר האם זה נכול על פי התורה להקריב את הצעירים בשביל המבוגרים?
5. הפלא יועץ פסק שאם 99 רופאים אומרים מותר ורופא אחד אומר שיש סכנת נפשות -צריך לחשוש לסכנת נפשות לרופא היחידי-מדוע צעירים שמחלת הקורונה כמעט ולא מזיקה להם לא יחששו לאותם מיעוט רופאים שאומרים שיש סכנת פיקוח נפש מהחיסון?
6. שלבי הניסוי של החיסון לא הסתיימו (עוד שנתיים יסתיימו) לכן הfda הביא אישור חירום בלבד ולא אישור רגיל.
כרגע הניסוי בפאזה שלוש שבו שלושים אחוז מהתקופות לא מקבלות אישור, אם כן יש חשש גדול שהחיסון לא יאושר בסופו של דבר. אם כן מדוע לסכן אנישם שהמחלה פוגעת בהם מאוד חלש?
7. אותם מיעוט רופאים חוששים לפגיעה ארוכת תווך-בעוד חצי שנה או שנה בעקבות החיסון-הדבר כלל לא נבדק-מדוע שלא יחכו זמן זה ואז יחסנו את האוכלוסיה שאינה בסיכון?
8. מטרת החיסון של פייזר כפולה: להוריד מאת מפר המאומתים, וכן להוריד לפחות סימפטום אחד מהמחלה, לא נבדק אם החיסון מונע תחלואה קשה או תמותה-אם כן מניין לחייב חיסונים משום דין רודף כאשר המחקר לא בדק זאת?(אחת הסיובת כי לקחו למחקר בעיקר אוכלוסיה בריאה כך שמימלא אלו התופעות שלהם)
9. האם יש דין "ניתנה רשות לרופא לרפא" בחיסון-הרי אין כאן כלל מחלה אלא אדם בריא
10. לאחרונה מתפרסות תרופות יעילות ברמה גבוהה מאוד לקורונה-גם למניעת סימפטומים וגם למחלה קשה, חלק מהתרופות הם בשימוש מזה זמן רב וללא חשש בטיחותי-מדוע לא לחכות עוד זמן לא רב לפני שמחסנים.
11. החיסון החדש מסוג rna כמעט ולא נוסה על בני אדם בטח לא במסה גדולה-כפי שידוע בטכנולוגיית מחשבים -פעמים רבות יש "באגים" בתוכנה, גם כאן יכולים להיות תקלות בחיסון חדש -מדוע לא לחכות?בפרט שידוע שלתרופות מרובות וגם לחיסנים שקיבלו אישור fda היו תופעות לוואי חמורות ואף מוות (לדוגמא חצי מליון משותקים מחיסון הפוליו)
12.מחקר חדש (שאמר שצריך להמשיך ולבדוק) הראה ש "חיסונים" כשם כולל גורמים לבעיות בריאות-חקרו עשר שנים ילדים מחוסנים מול לא מחוסנים ומצאו באופן ברור שהמחוסנים יותר חולים מהלא מחוסנים (לא במחלות שקשורות לחיסון)-אם כן יש כאן סכנה משמעותית לגרימת נזק לצעירים בשביל המבוגרים-האם זה אתי?
13. אדם שחלה והתרפא, מחקר בדק לאחר תשעה חודשים שהוא מוגן מהקורונה כרגע גם מהמוטציות, לגבי החיסון לא ידוע למשך כמה זמן ההגנה וככל הנראה פחות יעיל למוטציות, כמו כן הוא מגן על95 אחוז בלבד לעומת קרוב למאה אחוזים מהחולים שהבריאו-אם כן יש מעלה מובהקת לחולים שהבריאו מהמחוסנים-אם נחסן כל שנה את הצעירים כשיגעו לגיל בסיכון-החיסון יגן על ח95 אחוז בלבד-וחמש אחוז יחלו וחלקם אף ימותו, מה שלא היה קורה אילו היו נדבקים בקורונה בהיותם צעירים-מאחר ו99.99 מבריאים ותמותת צעירים ללא מחלות רגע אפסיות-שוב מדוע להקריב את הצעירים למען המבוגרים המחוסנים (שמוגנים)
תודה רבה.
אין כאן רק שאלות רפואיות אלא אתיות והלכתיות ומשפטיות

תשובה

1 יכול להזיק לילדים שאינם מחוסנים.
2 די לנו שהחיסון מגן על המתחסנים ואם בכל זאת המחוסן המוגן מדביק, כלומר מעביר וירוסים בידיו וכיו"ב, נסף לחטא ידיים וכיו"ב.
3 אתה סותר את עצמך מיניה וביה, איך יהיו רוב מחוסנים אם כל אחד כמוך יימנע מלהתחסן.
4 לא הבנתי טיעון זה.
5 כי בהלכה נקבע, שאם יש מחלוקת בין הרופאים, דעת הרוב היא שקובעת.
6 א. כלומר, כל המליונים שכבר התחסנו עד כעת, אינם מלמדים דבר?! אתמהה!
ב. אם יש בני אדם שהחיסון יפגע בהם, לא יוחסנו, אבל לרובם ככולם יש לחסן.
7 מאחר וזו דעת רופאי העולם, יש לשמוע להם ולהתחסן, כי הם שיקללו גם את טיעוניך.
8 כלום אתה יותר יודע ויותר מבין ויותר משקלל מכל אותם מוחים שאישרו את החיסון וקראו להתחסן?
9 כשיש מגיפה, כל אחד נתון בסכנת חולי.
10 אם תרופות אלו אושרו, אתה צודק. אבל אם בני אדם שאינם מקצועיים מציעים תרופות, שאלתך אינה שאלה.
11 לפי גישתך זו, אסור לאף אחד לנהוג ברכב, ולא לצאת לדרכים שיש בהם רכבים.
12 כל זה נשקל ע"י המומחים, ואם בכל זאת הם מחייבים חיסון, השיקלול שלהם עדיף על שלך.
13 יש גם גילויים הפוכים שחולה שהחלים לא מחוסן די הורך כמו המתחסנים, ולכן כל השיקולים האלה עמדו בפני המומחים העולמיים, ואם בכל זאת החליטו על חובת החיסונים, להם שומעים.
מומלץ שתגלוש לאתר נצח ישראל ותשמע את הרצאתו של הרב פרופ' שטיינברג בעניין עדיפות במתן חיסונים, בעיקר בסוף ההרצאה, כי הוא רופא ותלמידים חכמים ומומחה לעניין אתיקה והלכה.