תפילה וברכות הנהנין
שלום לכבוד הרב!
1. האם ניתן לקום מוקדם ולחכות למניין מאוחר יותר או שמא יש להתפלל במניין הראשון(במקרה ששניהם לאחר הנץ)?
2. לפי איזה שיעור יש לברך ברכה אחרונה על גלידה/ארטיק שנמסים בטמפרטורת החדר?
3. פעמים שאני מתפלל בערבית במניין מהיר ואינני מספיק לברך ולקרוא קריאת שמע גם כשאני קורא מהר יותר מבדר"כ עד שהם כבר מתחילים עמידה.
א)האם להתפלל יחיד או להתחיל איתם מברכות קריאת שמע אף שאני יודע שלא אספיק להתפלל עימם או לחכות לעמידה ולהשלים אח"כ שמע וברכותיה?
ב) I האם ניתן לקצר את הברכה של השכיבנו(הארוכה) כדי להספיק להתפלל איתם עמידה?
II אם כן, האם לחתום בברכת המולך בכבודו חי וקיים וכו' או שומר עמו ישראל לעד?
4. האם מכונית לעניין אכילה בה נחשבת כמקום אף על פי שזז?
5. אדם שבירך על הריח והריח מתי יצטרך לברך שוב?
6.שאלה זו שלחתי בעבר אך עדיין לא קיבלתי תשובה(כנראה מעומס).
אני לומד בישיבה שארוחת הצהריים לפני מנחה, כך שלפעמים יוצא שהארוחה היא לאחר שהגיע זמן מנחה גדולה. וכן ראיתי שהרב אמר שלפי הרמב"ם אם זה קבוע, אז עדיף שיאכל ואז יתפלל כדי שלא יפסיד תפילה בציבור. שאלותיי הן:
א)האם עדיפות זו תקפה גם במקרה שיש אפשרות להתפלל לפני הארוחה בבית כנסת שנמצא בשכונה או במקרה שיש אפשרות לשמור את האוכל לאחר מנחה?
אם כן, מה עליי לעשות כאשר אני מעוניין להתאמן בהפסקת צהריים ווכן לא אוכל את האוכל בזמן הארוחה,
ב)האם יש לחכות לאחר מנחה(שמתקיימת שעתיים לאחר תחילת ההפסקה אך לא תמיד בזמן מנחה קטנה) או שאוכל לאכול לאחר האימון לפני מנחה?
ותודה רבה לכבוד הרב על שמפנה מזמנו לענות על שאלותינו.
1 כלל גדול הוא זריזין מקדימים. ואם אין לך מניין סמוך להנץ התפלל במנין הראשון שלאחר הנץ, וקרא ק"ש לפני כן בהנץ.
2 דין הארטיק והגלידה הללו, כדין משקים, כך פסק הגר"ע יוסף ונראים דבריו. ודינם כדין המחה חמץ או חלב, ששיעורם ברביעית, עיין רבנו, מאכלות אסורות, יד, ט.
ורבנו לא כתב שיעור הפסקות לעניין ברכה אחרונה, אבל לגבי האיסורים, הוא כתב בכדי שתיית רביעית, ומארי ז"ל נסתפק בדבר, ולכן החמיר שאין לברך אם שתה רביעית, שלא בכדי שתיית רביעית, עיין ברכות, א, ב, אות יב.
3 א אין להתפלל עם מתפללים שמתפללים במרוצה רבה, ואם אין לך מניין, בלית ברירה התפלל עמם ונסה לשכנעם להאט מעט בתפילתם.
ב I כן. ניתן לדלג על הפסוקים.
II לחתום בהמולך.
4 לא.
5 מיד כשיריח ועודו מריח.
6 א אם יש לך מניין בבית כנסת לפני הארוחה, התפלל עמם, ואם אין לך מניין כזה או שאינך פנוי לכך, מותר לך לאכול ולהתפלל במניין שלאחר מכן, הואיל וקבוע למניין זה זמן תפילה, ואינו מתוך אקראי.
ב עיין לעיל.