דילוג לתוכן העיקרי

שאלות בנושאים רבים לכבוד הרב

שאלה

ראשית אדרוש בשלום מורי ורבי,
שלום וברכה
מחילה על שאני מטריח את הרב אך תורה היא וללמוד אני צריך..

א. בהקבלת פני הרב בסוכות הרב דיבר על שלוחי מצווה - האם גם בחזרתם לאחר שכבר עשו המצווה נחשבים כך?

ב. הרב הזכיר שמפני השלום יאכל אדם יבול נוכרי אצל חמיו, האם נכון להגיד כן גם לעניין ישיבה ואכילה בסוכה שאינה כשרה לדוג' שמתארח אצל קרוב משפחה ומגלה שהסוכה פסולה ממש?

ג. לגבי דין ברכת לישב בסוכה אם אדם קם באמצע סעודה להגיש אוכל האם יברך שוב? האם באמת מברכים בכל פעם שנוצר הפסק? ואם כן מה גדר הפסק.

ד. בבסיס בצבא מתפללים כולם ביחד ואין מנהג קבוע האם אני רשאי להתעטף בשבת בערב בטלית ולא לחשוש ל"לא תגודדו"? אני היחיד שמתעטף.

ה. מה הדין לגבי עניית אמן בתפילה אחת עם הש"צ מתי עונים ומתי לא, או שלא עונים בכלל חוץ מקדושה?

ו. רצוני לדעת מה דעת הרב כיצד עלי לנהוג לגבי שידוכין האם לחכות לאחר שיחרורי מהצבא? הייתי בישיבת הסדר לפני ואני בן 20

תשובה

א. אכן לדעת ר' אלעזר בגמרא, פסחים ח, ב, ששלוחי מצווה אינם ניזוקים, ואפילו בחזרתן. אבל יש סייגים כגון: כשלא שכיח היזקא באותה שליחות, אבל כששכיח היזקא באותה שליחות אפשר שיזיקו, או דווקא כשעושה המצווה לשמה ולא לשם תועלתו האישית, אבל כשהשליחות לשם תועלתו האישית, אפשר שיזוק.

ב. לא. כי הסוכה פסולה ממש. לא כן היתר מכירה. יש להם על מה שיסמוכו. אבל מפני השלום, ייכנס לסוכה ולא יברך ויאכל רק פירות וכיו"ב. ומן הראוי שימצא דרך להפנות את תשומת לבם על הפיסול שיש בסוכה, ועל הדרך לתקן אותו פיסול.

ג. אם אדם קם באמצע סעודה כדי להגיש אוכל, אינו צריך לחזור ולברך לישב בסוכה, כי זה צורך אותה ישיבה שכבר בירך עליה.

ד. בית כנסת בצבא הוא בבחינת עיר לקוטאית, שכל אחד צריך נהוג לפי מנהג אבותיו. כמובן, לגבי דברים שנאמרים רק בעניין ק"ש וברכותיה, חזרת הש"ץ וקריאת התורה,, יש ללכת לפי הרוב. כל פעם לפי הרוב שיש באותו זמן. ולכן יכול אתה להתעטף בטלית, ואין בזה גדר לא תתגודדו.

אולם אם יש באותו ביכנ"ס צבא רב, והוא מנהיג הנהגותיו ומשתדל לאחד את כלל המתפללים, יש לשאול אותו לגבי העיטוף בטלית בליל שבת.

ה. לפי מארי, כשמתפללים תפילה אחת, אין לענות אמן אחר ברכות הש"ץ, כי על כל מתפלל להתפלל מלה מלה יחד עם הש"ץ, כדי שייחשב כמי שמתפלל בציבור, שאם יקדים לסיים ברכותיו שלוש תיבות לפני שהש"ץ מסיים ברכותיו, אין זו תפילת ציבור, תפלה של כל הציבור, כולם כאחד, חוץ מאמן של הקדושה ושל ברכת כהנים.

ו. אין לדחות בגיל כזה ענייני שידוכין. אם יש הצעה טובה, יש לבדקה בהקדם. ויש רבים שבנו בית בישראל, בתים של אושר ושל קדושה, תוך כדי שירות בצבא.