דילוג לתוכן העיקרי

הדרכה לחליטת בשר

שאלה

ב"ה
שלום הרב
אני רוצה לדעת איך עלי לחלוט בשר ואיך לחלוט עוף חיפשתי באתר הדרכה כללית לחליטה ולא מצאתי יש באתר מדריך יש סרטון בנושא כי אני ממש חדש בזה ולא ממש יודע איך חולטים ומה עושים עד עכשיו הייתי שופך מים רותחים ישר מהקומקום על חתיכות בשר עשיתי נכון?

תשובה

שינוי בדרך החליטה

לשאלת השואל: האם שפיכת מים רותחין על חתיכות בשר נחשב כחליטה.

תשובה: לכתחילה לא. 
בדיעבד אם המים היו רותחין כדי שהיד סולדת והציפו את החתיכות מכל עבריהם אולי יש מקום להכשיר, והכל תלוי בעיני המורה.  
הדרך הנכונה לחליטה, היא פשוטה, להרתיח סיר-קדרה עם מים, וכשהמים הגיעו לרתיחה כלומר לביעבוע המים, ישליך את חתיכות הבשר (לשון רבינו מא"א פ"ו: בחליטת כבד בחומץ או ברותחין היא לשון השלכה וכן: אין הבשר יוצא מידי דמו אלא אם כן וכו' ומשליכו מיד לתוך מים רותחין, אבל לא לפושרין כדי שיתלבן מיד ולא יצא דם). 
ואפילו לרגעים ספורים  מועילה החליטה בכדי לצמת את החתיכה כמו שכתב מארי בביאורו שם, רק תלוי כמובן בגודל החתיכה, אם היא בכדי חתיכה קטנה (200 גרם) כמסורת אבותינו ואמותינו מה טוב. 
כמובן יש לקחת בשיקול מה יחס כמות הבשר מול המים, כי אי אפשר לדוגמא לזרוק עוף שלם לתוך כמות מים רותחין קטנה שמיד יצטננו המים, ומה הועילה החליטה?! בפרט בחתיכה גדולה שלא שלטה בה הצמיתה! אמנם עדין יש לחלק בין אם מתכוין לאוכלה חי לבין אם מתכוין לכלה בבישול, כי אם מתכוין לאכלה חי חייב להצמית חתיכות קטנות כי בגדולות דין נשארה בעיית דם אברים, ואכ"מ.