דילוג לתוכן העיקרי

למה מותר לאכול שניצל?

שאלה

שלום וברכה
ראיתי באתר שמותר לאכול שניצל, כי השמן הרותח נחשב כמו חליטה.
אבל הרמב"ם כתב במאכ''א ו,יז שעופות שמילא בהן ביצים, הן חוצצות.
ולכאורה גם בשניצל פירורי הלחם חוצצים, ויהיה אסור לאכול שניצל?

תשובה

לשאלת השואל: 
ראיתי באתר שמותר לאכול שניצל, כי השמן הרותח נחשב כמו חליטה. אבל הרמב"ם כתב במאכ''א ו,יז שעופות שמילא בהן ביצים, הן חוצצות. ולכאורה גם בשניצל פירורי הלחם חוצצים, ויהיה אסור לאכול שניצל?
תשובה: ראיתה נכון באתר, וכך היה מורה ובא מהר"י קאפח לשואליו בכתב ובע"פ. ומה שכבודו שאל מדין עופות שמילא חללן, נראה שאין כלל לדמות מכמה פנים: 
א.    היכן מוכח לך כי המילוי בעוף מהווה חציצה, ונראה שרבינו נימק או הטעים איסורו כי החליטה לא פעלה טוב במקרה זה כי עדין דם העופות פירש למילוי, והבן. וראה כי בבני מעים להלן כן מתירים את המילוי רק בגלל שלא מחזיקים בבני מעים דם.
ב.    בשניצל לא מדובר במילוי אלא בטפלה, ואם כבר ראה בדומה בהלכה שם להלן לגבי טפלה בסולת או קמח, ושם התירו בסולת גסה אפילו הסמיקה, ובקמח רק אם הכסיף, ומכאן נראה שאם כבר פירורי לחם המתובלים בביצים נידונים כסולת גסה עי"ש שאינה מעכבת מהצליה שם, ואם תראה לדונם כקמח עדין לפי הנסיון שרואים לא האדימו פניהם. ואף שניתן לחלק בין המדובר שם בצליה כי נורא מישב שאיב, לשניצל שהוא בחליטת שמן, אבל הוסף על כך כי כידוע למראה עיננו אנו רואים שבר החזה אין בן דם ודמי לבני מעים, שכאמור לכתחילה מולחים גם בני מעים, אבל אין מחזיקים בהם דם במילויין ואלי כ"ש בטפלתן.