דילוג לתוכן העיקרי

מאכלות אסורות .דם

שאלה

כבוד מורינו ורבינו הרה"ג רצון ערוסי הי"ו
שאלה לגבי אכילת קציצות בשר טחון .
בפרק ו מהלכות מאכלות אסורות .
איך ובאיזה אופן יותר לצלות קציצות מבשר טחון ?
א.האים מותר לי להכין מבשר טחון שנטחן ולטבלו בתבלינים
כדוגמא(בצל ,שום ביצה פירורי לחם פיטרוזיליה )
?ולהניח בקערה לפרק זמן על מנת שטעמים יספגו בבשר ?ולאחר מכן לצלות
האם לשיטת הרמבם דבר זה יהא מותר? או מכיוון שזה נהיה ככבוש
?ודמו מתערבב עמם יהא אסור .
או לצלות מיד?
ולגבי קציצות בשר קפואות שקונים. האם בצליה
הם יהיו מותרים באכילה?

בברכה עמיחי אבן יודא חיים צדוק

תשובה

אכילת בשר חי:

לפי מרן, מותר בלי מליחה.

לפי רבנו, חייבים למלוח, אבל דווקא כשהחתיכות הן קטנות, שמכניסים חתיכות כאלה ואוכלים, כך שגם אם המלח לא מוציא כל הדם, הרי הוא אוכל כל חתיכה, ושארית הדם, הוא כבר בפיו, וכדם איברים שלא פירש.

אכילת בשר טחון:

לפי מרן, יש להכשירו במליחה ואח"כ לטחנו, ואח"כ יאכלו בכל דרך שירצה, חי, כבוש, מבושל, צלי וכיו"ב.

לפי רבנו, יש להכשירו במליחה, ולחלטו, ואח"כ לטחון אותו, ואח"כ יוכל לאכלו, בכל דרך שירצה.

יש אומרים שאם הכשירו במליחה וטחן אותו, ראוי הוא לצלייה, אבל לא כבוש, ולא חי, כי שארית הדם מצויה בבשר הטחון אף שנעלם לפני כן.

ואני חושש, שהכלל נורא מישאב שאיב בדם הבלוע בבשר, ולא בבשר טחון שהבשר הוא כמו נילוש בדם.