דילוג לתוכן העיקרי

יום העצמאות

שאלה

שלום לכבוד הרב הגאון.
לפני מספר שבועות שאלתי את כבוד הרב לגבי דעת הרב קאפח בעניין יום העצמאות. [תודה רבה על תגובת הרב]

שאלתי את הרב איך חכמים קבעו אמירת הלל שלם בימי החנוכה?
והרב השיב לי שהיה בי"ד שנהנה מגיבוי כנסת הגדולה של ימי הפורים.
[השאלה והתשובה מצויים בסוף השאלה]

אולם קצת קשה לי ואשמח אם הרב יוכל להסביר לי את הדברים:
לגבי פורים כותב מארי יוסף: "וכיוון שחז"ל הקפידו והחמירו שלא לומר אותו הלל שלא במקומו ושלא בזמנו כדלקמן, לפיכך לא מלאם ליבם לתקן אותו אמירת הלל..." - [מארי יוסף מבאר שאף בימי הפורים לא היה בכוחם לתקן אמירת הלל],
ושאלתי היא: אם בימי הפורים לא היה ביכולתם לתקן אמירת הלל, כיצד ניתן לאמר שמכוח אותו הזמן, נקבע ההלל בחנוכה?

[השאלה ששלחתי לרב:
ידועה דעת הגאון מארי יוסף קאפח בדין אמירת הלל ביום העצמאות [וכן בשאר חגים שנקבעים במשך הדורות], שאין חכמים שבכל דור יכולים לקבעו מלבד אנשי כנסת הגדולה. ושאלתי היא, איך חכמים קבעו אמירת הלל שלם בימי החנוכה?

הרב השיב לי:

כי היה ביה"ד הגדול שנהנה מגיבוי של כנסת הגדולה בימי פורים.]

תשובה

בשביל לקבוע גמירת הלל, יש צורך בשני תנאים:

א סמכות הלכתית

ב תנאים שמצדיקים גמירת ההלל

בפורים, היתה סמכות הלכתית ולא היו תנאים מתאימים,

ובחנוכה, היתה סמכות הלכתית וגם תנאים שמצדיקים גמירת ההלל.