דילוג לתוכן העיקרי

שכח לספור ספירת העומר

שאלה

בעניין שכח לספור יום בספירת העומר. לכאורה לפי תשובת המהרי"ץ פע"צ ח"ג תשובה י' יוצא ששיטתו של מהרי"ץ שלא לברך בשאר ימי העומר (וכפי שיטת השו"ע). לענ"ד ד"ר משה גברא לא הציג נכונה את העניין בכרך ג' עמ' 263. בנוסף, לא ראיתי הוראה מפורשת בתכאליל קדומים ששיטת קדמוני תימן בעניין זה היא לפי הרמב"ם שאומר שממשיכים לספור בברכה אלא שלא אומרים "שלמי" ביום האחרון. מארי ניסה להביא תשובה של הרמב"ם להוכיח שיטה זו אך הוכח שתשובה זו אינה של הרמב"ם.
ועוד, מארי חיים כסאר אכן תמך בשיטה האומרת שממשיכים לברך בשאר לילות. לכאורה הרב שלמה עמרם קורח בעריכת שולחן (מהדורה א') עמ' קכ הערה י"ג (פסקה שנייה) כתב "שאלו המחזיקים בפסקי הרמב"ם נוהגין לברך אם שכחו" . נראה שבמהדורה תניינא המורחבת דילג על משפט זה? 
א) האם תשובה זו של המהרי"ץ משקפת רובד מוקדם של פסיקותיו? (גם בעץ חיים לכאורה הלך בשיטת השו"ע)
ב) הייתכן שמהרי"ץ לא הכיר הוראה קדומה בתימן שממשיכים לברך אם שכח?
ג) בהעדר הוראה מפורשת בתכאליל הקדומים, כיצד אנו יודעים בוודאות בעניין זה שהולכים לפי הרמב"ם?
למרות שאישית אמשיך בהוראה זו (שממשיכים לספור בברכה) אך ללא הוכחה/ידיעה מוצקת עולות תהיות? שמא נותק חוט המשולש מההוראה הקדומה עד לתקופתו של המהרי"ץ? או שמא שיטת הרמב"ם בעניין זה אינה שממשיכים לברך? ואז ואנו אנא אנו באים?
אשמח לחיזוק/חיזוקים עבור שיטה זו.
 

תשובה

שתיקת התכאליל הקדמונים בדין אם שכח לספור אינה ראיה שיספור למחרת בלי ברכה או שיספור בשאר הלילות בלי ברכה כדברי רבנו, כי יש ששתיקתם נובעת מכך שפשוט להם כדברי רבנו שסופר בברכה בשאר הימים. ומאחר לפי רבנו אם לא ספר בלילה, יספור ביום בברכה (כי התשובה שהביא מארי מוכח שאינה של רבנו). ואם לא ספר יום אחד, יספור שאר הלילות בברכה, כי רבנו לא כתב היפך מזה. ולכן כך אנו צריכים לנהוג, כי רבנו הוא המארא דאתרא שלנו, ושתיקת התכאליל הקדמונים תתפרש משום שפשוט להם כרבנו.

אשר למהרי"ץ, מאחר וכתב במפורש בשו"ת פעולת צדיק ח"ג, א, שלפי רבנו, סופר למחרת בברכה, ובשאר הלילות בברכה, ובכל זאת מהרי"ץ הכריע בשו"ע, ונראה שזו משנתו הראשונה.

ודר' גברא התייחס לעמדת מהרי"ץ בעץ חיים ובתשובות שהן כמו מרן השו"ע, לא כרבנו.