דילוג לתוכן העיקרי

של מי התינוק שנולד מהפריה בטעות + מי הבכור של 2 נשים שילדו

שאלה

1 האם אשה מסוימת הממתינה גם היא להפריה שקיבלה בטעות ביצית וזרע  של אישה אחרת המחכה גם היא להפרייתה שלה, האישה שנשאה ברחמה את הולד רוצה להשאיר את הולד אצלה, על אף שזה לא ההפריה שלה שיועדה לה.
האישה שהביצית וההפריה שלה במקור והיה מיועדת לה טוענת שהוולד הנולד שלה, כי הוא מגיבוש הביצית והזרע שלה ושל בעלה על אך שנישאר ברחם אשה זרה.
של מי התינוק הנולד?

2 אדם שנשא שתי נשים בטווח זמן סמוך הראשונה שנשא התעברה ראשונה, אך ילדה שנייה אחרי האישה שנשא שניה וילדה ל 7 חודשים ולד בריא. מי הבכור ברמה ההלכתית?
אם הרב מכיר ראה מונח במקורות שמדברים ויכולים לענות על שתי שאלות אלו אשמח להפניות ותשובות הלכתיות 

3 חיפשתי מעט ולא מצאתי היכן דיבר על זה רבינו  או פוסקים אחרים מלבד שו"ת שואל ומשיב שלא ענה כדברי הרב, אם כן הייתי רוצה לשאול מה המקור של הרב בתשובה הנ"ל.

תשובה

1 בוודאי שעל האישה שהושתל לה בטעות ביצית מופרית להמשיך בהיריון עד שתלד, כי מה תרוויח בעלת הביצית המופרית, אם תהיה הפלה, גם לי גם לך לא יהיה?!

אלא שהבעיה של מי הוולד, והתשובה: של שתיהן. לא גרע הדבר מאומנות ומאימוץ. והוולד בלאו הכי ייאסר בקרובות שתיהן, וייוחס לפי בעל הזרע.

2 נראה שהבכור ליורשו, זה שנולד שני, כי הבכור לנחלה הוא דווקא ראשית אונו, ואין תלוי בפטר רחם האישה.

3 ראשית הרי השואל ומשיב בתשובתו הוא חולק על החכם שסבר שלא כמותו.

כמו כן עיין דף על הדף קידושין דף יט עמ' א, שהביא בשם ספר קול אליהו (כי תצא) תירץ על פי מה שכתב הגר"א שבכור אינו תלוי בלידה אלא בעיבור, כדכתיב (דברים, כא, יז), ראשית אונו, לפי זה היה אפשר לומר שאם לקח שתי נשים ובתחילה נתעברה אחת ואח"כ השנייה, ואולם השנייה ילדה קודם לאחר עיבור של שבעה חודשים ואחר כך ילדה הראשונה לאחר שמלאו לה תשעה חדשים והלך הבן שנולד קודם ונשא אשה בהיותו בן י"ג שנים וחלו הקידושין, שהרי גדול הוא, ומת בתוך החודש, ונפלה אשתו לייבום לפני אחיו שעדיין קטן, אבל בעצם הוא הבכור, כי הוא ראשית אונו, על כן מיעט הכתוב, שאף שהוא בכור, מכל מקום, בין שהוא קטן, אינו מייבם, עכ"ל. וכל זה בשונה מדעת השואל ומשיב.